Goede voornemens, wie heeft ze niet ooit gehad? Je tante die nu écht gaat afvallen in het komende jaar (misschien moet ze intermittent fasting proberen). Die vriend die nu écht gaat stoppen met roken in januari. En jij? Heb jij goede voornemens, of krijg je al een allergische reactie bij het idee? De één gaat er enthousiast mee aan de slag, de ander vindt het onzin. Het jammere is echter dat veel goede voornemens na ongeveer vier weken verdwenen zijn als sneeuw voor de zon. Dit is het moment dat Blue Monday valt: zogezegd de meest depressieve dag van het jaar.
Hoe komt dat toch? We willen ons gedrag veranderen, maar het lukt ons niet om het vol te houden. En wat zijn goede voornemen dan precies? Je kunt denken aan de klassieke goede voornemens als afvallen, stoppen met roken of minderen met alcohol. Maar goede voornemens komen in vele soorten en maten. Ze kunnen ook gericht zijn op andere gebieden die invloed hebben op je gezondheid. Denk aan sociale contacten verbeteren, de stap zetten naar een andere baan, of stress verminderen.
Goede voornemens zijn eigenlijk niets anders dan het zetten van een intentie met een bepaald doel in gedachten. In die zin komt het overeen met manifesteren. Het enige verschil is dat manifesteren vaak een bewuster proces behelst en op elk moment van het jaar gedaan kan worden. Goede voornemens worden meestal rond de jaarwisseling bedacht en in het nieuwe jaar uitgevoerd. Hieronder vind je vijf tips om dit jaar je goede voornemens wél vol te houden
Er is een hele belangrijke reden waarom veel mensen goede voornemens niet lang volhouden. Velen bedenken allereerst een doel, zoals meer bewegen. Dit kun je de ‘wat’ noemen. Vervolgens hebben ze ook redelijk in gedachten ‘hoe’ ze dat gaan doen. Iemand wil bijvoorbeeld drie keer in de week naar de sportschool. Dit is lekker concreet (je zou het af kunnen vinken van je to-do lijstje). Het is echter nog niet meteen een SMART-geformuleerd doel. SMART houdt in dat je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is.
In dit voorbeeld is je doel specifiek: drie keer per week sporten. Het is ook meetbaar: je hebt het nu eenmaal wel of niet gedaan. Is het echter ook acceptabel? Met andere woorden: sta je er helemaal achter? Motiveert het je en heb je er vertrouwen in dat je het kunt bereiken? Dan is je doel acceptabel. In het geval van de niet-sportende sporter is het waarschijnlijk niet helemaal acceptabel om zich ineens drie keer per week in het zweet te werken. Een niet acceptabel doel zorgt ervoor dat het moeilijk wordt om goede voornemens vol te houden.
Wat veel mensen zich niet realiseren bij het maken van goede voornemens, is dat ze vaak veel te veel van zichzelf vragen. Als je nooit sport en weinig beweegt, hoe realistisch is het dan dat je vanaf 1 januari ineens elke week drie keer in de sportschool staat? Het is niet erg realistisch.
Nog daargelaten of je er plezier in hebt om in die sportschool te zijn. Waarschijnlijk niet: met je wilskracht heb je bedacht dat dit goed voor je is. Daarom ga je het doen. Je sleept jezelf de eerste weken naar de sportschool. Maar je bent eigenlijk niet echt gemotiveerd. Je hebt geen zin om te gaan. Je slaat een keer over. Daarom heb je nu het gevoel dat je faalt. Na drie weken denk je: ‘laat maar, dit past niet bij mij.’ Dan stop je ermee, baal je van jezelf en is het ineens weer die verrekte Blue Monday.
Tot slot moet een SMART geformuleerd doel tijdgebonden zijn. Je koppelt een datum aan je doel waarop je het behaald wilt hebben. Een deadline die je voor jezelf stelt. In dit voorbeeld is er geen tijd gekoppeld aan het doel. Je hebt alleen een startdatum (de eerste dag van het jaar). Je doel was om meer te bewegen. Wanneer je dit behaald hebt blijft echter vaag.
Helaas wordt de belangrijkste motivator bij het stellen van doelen vaak over het hoofd gezien: de ‘waarom’. Mensen weten vaak wát ze willen en hóe ze dat gaan doen. Je ‘waarom’ bepaalt echter in grote mate je motivatie. Je wilt bijvoorbeeld meer bewegen, omdat je vindt dat je af moet vallen. Dat is een hele andere ‘waarom’ dan wanneer je fit wilt zijn omdat je met je kinderen wilt kunnen voetballen. Het bereiken van je doel moet een bepaalde gevoelswaarde hebben. Je moet het doel écht heel graag willen bereiken, omdat het belangrijk voor je is. Je doel is dus gekoppeld aan je persoonlijke waarden. Wat zijn voor jou de belangrijkste dingen in het leven? Wat geeft het leven zin? Door je doel hieraan te koppelen geef je jezelf een flinke steun in de rug. Dit heet intrinsieke motivatie: je bent van binnenuit gemotiveerd.
Als je dan zover bent dat je je goede voornemens SMART geformuleerd hebt, kun je van start gaan. Het is dan handig om van tijd tot tijd even stil te staan bij hoe het gaat. Plan tijd in om terug te kijken en te reflecteren. Wat gaat goed? Wat vind je moeilijk? Waar kan je eventueel bijstellen of van koers veranderen? Hoe ga je zorgen dat je op de goede weg verder blijft gaan? En vooral: is je waarom-vraag nog wel in zicht?
Door samen na te denken over je goede voornemens is de kans groter dat je je doel haalt. Een ander kan je motiveren als jij er even doorheen zit. Dat geldt natuurlijk ook andersom! Zeker als je beiden hetzelfde tot doel hebt gesteld. In dat geval kan je bijvoorbeeld samen afspreken bij de sportschool. Die ander ‘laten zitten’ en Sjaak Afhaak zijn voelt niet goed. Je gaat dus toch. Ook dit is wederom een steuntje in de rug.
We zijn weliswaar volwassenen, maar spelelementen motiveren iedereen, ongeacht leeftijd. Je kunt jezelf punten geven voor iedere keer dat je bezig bent geweest met je goede voornemens. Of juist strafpunten voor als je een keer hebt overgeslagen. Je kunt een ander erbij betrekken, ook als die persoon zelf niet aan goede voornemens doet. Wat dacht je van die ander moeten trakteren op iets lekkers als je je doel niet behaalt? Of kies een klein wekelijks iets. Jij moet de vaatwasser uitruimen als je niet bent wezen sporten. Wees hierin creatief. Verzin iets dat voor jou werkt en nog grappig is om te doen ook. Zo houd jij je goede voornemens dit jaar wél vol!
Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.
Direct contact Of bel 085 - 5363606