fbpx

Geen uitweg zien in je situatie

Geen uitweg zien in je situatie

Geen uitweg zien in je situatie 1024 629 Liberi

Geen uitweg zien in je situatie door chronische stress of burn-out

Wanneer je in een burn-out terecht komt kan dit behoorlijk heftig zijn. Je voelt je zowel geestelijk als lichamelijk helemaal uitgeput en voor je gevoel komt dit misschien nooit meer goed. Geen uitweg zien en het gevoel hebben dat je dit niet kunt oplossen is op zo’n moment heel normaal. Geen uitweg zien in je situatie door chronische stress of burn-out is een gevoel wat velen ervaren. Gelukkig zul je uiteindelijk wel weer wat lichtpuntjes gaan zien, maar dat heeft tijd nodig. Hoe je het kunt aanpakken, dat delen we graag met je.

Fight-flight-freeze

We hebben het in verschillende artikelen al eens gehad over het fight-flight-freeze mechanisme wat geactiveerd wordt door stress. Zodra je stress ervaart gaat je lichaam zich klaarmaken en reageert het op één van de drie manieren: je gaat vechten, vluchten of je bevriest. Het lichaam maakt zich klaar om één van deze acties te ondernemen wat effect heeft op je hele lijf. Spieren worden aangespannen, je hartslag versnelt, je spijsvertering wordt even op pauze gezet waardoor je last kunt krijgen van je maag en wanneer je bevriest, kun je het gevoel krijgen vast genageld te zitten aan de grond wat gepaard kan gaan met verwarring en afwezigheid.

Geen uitweg zien in je situatie is een vorm van bevriezing. Je hebt het gevoel dat je vast zit, dat je geen kant op kunt. En hoewel een beetje bevriezen niet erg is, is het ook belangrijk om wel tijdig actie te ondernemen.

Symptomen van uitputting

Daarbij komen nog de symptomen van uitputting die je situatie niet makkelijker maken, zoals:

  • Moeite met het maken van (goede) keuzes;
  • Concentratie- en geheugenproblemen waardoor goed nadenken lastig kan zijn;
  • Door stress of burn-out kun je sneller fouten maken waardoor je dingen gaat vermijden;
  • Je zit niet lekker in je vel waardoor (voor je gevoel) alles zwaarder en moeilijker is;
  • een laag energielevel, waardoor je snel dingen laat voor wat het is. Je hebt niet de energie om actie te ondernemen;
  • Door stress en burn-out kan het voorkomen dat je weinig belangstelling hebt voor mensen en dingen om je heen. Je verliest interesse en kunt het ook moeilijk opbrengen;
  • Het vertrouwen in jezelf en je lichaam kan zakken waardoor je minder zult ondernemen;
  • Je ziet geen uitweg meer in je situatie en weet niet waar je het voor doet wat erg demotiverend kan zijn om aan je herstel en jezelf te werken;
  • Je vraagt je soms af waar je het allemaal voor doet, een burn-out kan erg uitzichtloos

geen uitweg zien

Door de combinatie van de freeze reactie en bijkomende problematieken van een burn-out kan het moeilijk zijn om actie te ondernemen en goed voor jezelf te zorgen. Wanneer je geen uitweg meer ziet in je situatie voelt het alsof het allemaal geen zin heeft wat je doet. Dit voelt enorm zwaar en kan erg belemmerend zijn in je herstel.

Geen uitweg zien in je situatie: hoe ga je er mee om?

Geen uitweg zien in je situatie is niet niks; het voelt zwaar, machteloos en misschien heb je het gevoel alsof dit nooit meer goed komt. We delen graag wat tips met je die deze situatie wat aangenamer maken zodat je de draad weer kunt oppakken en beetje bij beetje zult gaan ervaren dat het echt goed zal komen.

1. Vraag advies

Doordat je een burn-out hebt is helder denken best een opgave en de situatie volledig overzien kan erg lastig zijn. Vraag daarom hulp en advies bij een vriend(in), je partner of familielid en praat over je situatie. Mensen die dicht bij je staan kennen je goed en weten hoe je in elkaar zit. Ze weten dus ook hoe ze jou het beste kunnen benaderen, helpen en motiveren. Echter kun je ook kiezen voor professionele hulp zoals een coachof therapeut.

2. Wat zou je een vriend(in) adviseren?

Als je niet lekker in je vel zit, ben je vaak ook strenger voor jezelf. Misschien herken je dit wel. Wat kan helpen is om jezelf af te vragen: ‘Wat zou ik een vriend(in) adviseren die in deze situatie zit?’. Je zult merken dat je advies compassievoller en vriendelijker is dan wanneer je advies aan jezelf geeft. Wees mild voor jezelf en geef jezelf het advies wat je anderen zou geven.

Geen uitweg zien in je situatie

3. Bedenk wat deze situatie je kunt leren

Misschien vind je dit een lastige om over na te denken, maar het is wel iets wat je kan helpen om meer vrede te hebben met de situatie. Door te bedenken wat deze moeilijke situatie je leert, zul je er meer het nut van inzien waardoor het draaglijker wordt. Misschien leer je nu om echt eens voor jezelf te kiezen, om perfectie los te laten of om minder verantwoordelijkheid te nemen voor anderen. Misschien ervaar je dat de baan die je had toch niet bij je past, ontdek je wat je echte passie is of heb je de kans om jezelf beter te leren kennen. Zie een burn-out niet als falen, maar als leren. Dat maakt het net wat makkelijker.

4. Zorg goed voor jezelf

Wanneer je geen uitweg ziet in je situatie kan het lastig zijn om goed voor jezelf te zorgen. Echter is goed voor jezelf zorgen een belangrijk onderdeel van je herstel. Goed voor jezelf zorgen is niet alleen een lekkere douche nemen of een leuke serie kijken. Het is ook grenzen aangeven, gezond eten, voor jezelf kiezen en (leren) luisteren naar je lichaam. Door een burn-out is je lichaam helemaal uitgeput en het heeft veel liefde, goede verzorging en aandacht nodig om weer op krachten te komen. Dit is een proces wat veel tijd nodig heeft, gun jezelf die tijd en je zult merken dat het stapje voor stapje wat beter gaat.

5. Blijf erop vertrouwen dat het beter wordt

Het is moeilijk om positief te blijven als je geen uitweg ziet in je situatie. Echter is dit wel hetgeen wat het wat draaglijker maakt voor jezelf. Als jij continu denkt of uitspreekt dat het niet goed gaat komen of dat je het niet aankunt, zal het niet makkelijker worden. Integendeel – door op zo’n manier te denken zal het niet alleen zwaarder aanvoelen, maar ook moeilijker zijn om de draad op te pakken.

Durf te vertrouwen dat het goed komt (ook al voelt dat nu nog helemaal niet zo) en blijf tegen jezelf zeggen dat jij dit gaat overwinnen, dat je hier sterker uit zult komen en dat alles goed komt. Door op deze manier te denken, zul je meer vechtlust creëren om er ook echt het beste van te maken. Vertrouw op jezelf, op je lichaam en op jouw kracht, Het wordt echt beter, maar dit heeft wel tijd nodig.

Wil je graag wat hulp bij dit proces? Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out klachten en helpen je graag verder.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

voor wie

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp