Zoeken

Zoeken sluiten

Een fobie die je de baas is. Hoe pak je dit aan?

dinsdag 21 juni 2022

Wat is een fobie?

Een fobie is een angst hebben voor een specifiek ding, bepaalde dieren of situaties. Een bekende fobie is het bang zijn voor spinnen maar ook de angst om te vliegen in een vliegtuig. Waar een ander zonder na te denken in een vliegtuig stapt, raak jij volledig in paniek als je er alleen al aan denkt het vliegtuig in te stappen met een kans dat deze niet in de lucht blijft tijdens de vlucht (aviofobie). Hoe vaak je ook wordt verteld dat je niet bang hoeft te zijn om te vliegen, heeft jouw fobie de overhand op feitelijke informatie die aangeeft dat de kans op een dergelijk incident 1 op de 11 miljoen is.

hoogtevrees-fobie

Verschil tussen normale angst en een fobie.

Iedereen is wel eens angstig of is ergens bang voor, vooral in situaties van nood of een ramp. Dit is een prima reactie van je reptielenbrein om je te waarschuwen voor bepaalde situaties of in sommige gevallen voor gevaarlijke dieren. In geval van nood schakelt je brein over op de automatische piloot en brengt jou in veiligheid.

Een fobie is een onbewust gecreëerde- niet natuurlijke angst. Je bent zo ontzettend bang voor een ding, dier of situatie dat je volledig stopt met functioneren.

Verschillende soorten fobie.

Zodra de angst de overhand heeft genomen en een onderdeel van je leven is geworden, spreken wij van een fobie.

Onderstaand een lijst met de meest bekende fobieën die wij kennen:

  • Acrofobie: Hoogtevrees. De angst om te vallen. Een stoeprand kan deze fobie al aanwakkeren.
  • Claustrofobie: Angst voor kleine ruimtes.
  • Agorafobie: Straatangst/straatvrees.
  • Emetofobie: Bang om over te geven.
  • Arachnofobie: Angst voor spinnen.
  • Necrofobie: Bang voor de dood en alles wat met de dood te maken heeft.
  • Astrafobie/Brontofobie: Angst voor onweer en donder.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Symptomen van een fobie.

Je begint te zweten, trillen, krijgt hartkloppingen en begint vaak ook te hyperventileren. Vaak is de beleving van jouw omgeving, tijdens een aanval van jouw fobie, geen weerspiegeling meer van de werkelijkheid.

De angst neem je volledig over en je primitieve reactie wordt uitgeschakeld. Het vervelende is dat je je vaak ook bewust bent dat deze angst niet reëel is. Echter is het patroon van die specifieke angst zo ingesleten dat je tijdens het hoogtepunt van je fobie niet meer kunt relativeren.

Terug naar je jeugd.

Bepaalde fobieën ontstaan vanuit de jeugd of als jong volwassene. Een fobie voor spinnen wordt vaak aangeleerd door een van je ouders die in je kindertijd panisch werd als hij of zij een spin zag lopen. Je neemt dit automatisch over. Als een van je ouders ergens bang voor is, leer je hetzelfde patroon van deze angst en groeit de fobie.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Kleine ongelukjes op jonge leeftijd, zoals het vallen van een tafel of keukentrapje, kan resulteren in hoogtevrees op latere leeftijd. Zo vormt claustrofobie zich door het vastzitten in een lift.

Fobie-spinnen

Fobie op latere leeftijd ontwikkelen.

Lang niet alle fobieën vormen zich vanuit de jeugd. Je hebt een (ernstig) ongeluk meegemaakt of bent getuige geweest van een ongeluk. Tijdens een wandeling op straat ben je beroofd van je spullen. Op de televisie lieten ze beelden zien van iemand die grote bijtwonden heeft overgehouden na een bijtincident met een hond. Al deze gebeurtenissen brengen een extreme piek van stress met zich mee en kunnen resulteren in de ontwikkeling van een fobie. De een schudt deze ervaring met gemak van zich af en jij blijft de situatie herbeleven waardoor je de fobie ruimte geeft steeds meer controle te krijgen over je leven.

Beperking in je leven.

Zoals hierboven geschreven komt er een moment dat je merkt dat je fobie je leven begint te overheersen. Je durft niet meer de deur uit na een vervelend voorval op straat, een hond benader je niet meer uit angst dat je gebeten wordt of je natuurlijke nieuwsgierigheid naar het onderwerp ‘dood’ begint een continu aanwezige angst te worden. Dusdanig dat het je grotendeels van de dag bezighoudt. Zodra een angst je dagelijks leven gaat overheersen en jouw kwaliteit van leven ernstig beïnvloed kun je spreken van een ernstige fobie.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Behandeling fobie met medicijnen.

Een fobie komt voort uit angststoornissen en kan behandeld worden met angst remmende medicijnen. Hoe fijn het ook klinkt dat er medicijnen bestaan die je snel kunnen helpen deze angsten te onderdrukken, is het niet de oplossing die je zoekt. Je kunt het vergelijken met een sterke pijnstiller toegediend krijgen nadat je in je hand hebt gesneden. Voor een korte periode helpt een medicijn de pijn te onderdrukken maar de uiteindelijke oplossing is het hechten van de wond. Zodra jouw hand is gehecht, valt het direct op dat de pijn meestal ook stukken minder is geworden. De pijn die overblijft is te verdragen.

behandeling-fobie

Een coach betrekken bij je behandeling.

Angsten en fobieën komen voort uit ongewenst gedrag. Daaronder valt ook het geestelijk onderhouden van een fobie. Het is belangrijk om te weten dat je niet alleen bent en je je niet hoeft te schamen indien je leven overheerst wordt door een extreme angst. De eerste stap is het erkennen dat je een fobie hebt en hierover te praten met een coach.

Cognitieve gedragstherapie is een van de meest toegepaste behandelvormen bij een persoon waarvan zijn of haar leven ernstig beperkt wordt door een fobie. Naast deze vorm van behandeling wordt ook met grote regelmaat wandelcoaching toegepast. Door je lichaam aan het werk te zetten kun je aan de slag met de patronen die je hebt ontwikkeld in je hoofd. Je zult in korte tijd bewuster worden over hoe sterk je in jouw kracht staat en hoe jij de volledige controle terugpakt over angsten die jouw leven beheersen.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven