Zoeken

Zoeken sluiten

Erkennen

woensdag 10 juni 2020

Erkennen is niet voor iedereen eenvoudig. Voor sommigen zelfs niet als het gaat om het erkennen van zaken waar je trots op mag zijn. Toch zullen er maar weinig mensen zijn die moeite hebben met het erkennen van een goede prestatie, bijvoorbeeld. Maar hoe zit het met het erkennen van zaken die je misschien liever niet onder ogen wilt komen? Dit is iets waar veel mensen bij een burn-out tegenaan lopen. Daarom besteden wij bij Liberi in onze behandelmethode, ons Fasenplan, zeer veel aandacht aan erkenning van je burn-out.

Erkenning is een cruciaal onderdeel in je weg naar herstel. Iets dat je niet wilt of kunt erkennen, kun je ook niet oplossen. In de ervaringsverhalen van onze cliënten lees je ook vaak terug hoe belangrijk erkenning voor hen is geweest. Natuurlijk is het overwinnen van je burn-out je grootste uitdaging. Binnen deze strijd is het erkennen van je burn-out voor veel mensen één van de lastigste opgaven. Zo vertelt de 48-jarige Huub over zijn worsteling met het erkennen van zijn problemen. Een ander vond dat hij coaching nodig had; hij niet. Zo lang je hier niet zelf van overtuigd bent, kunnen wij je niet helpen. Kun je eenmaal wel erkennen dat je gebaat bent bij hulp, dan open je de deuren voor verbetering.

Erkennen

Waarom is erkennen zo moeilijk?

Waarom is erkennen zo moeilijk? Dit kan meerdere redenen hebben. Erkennen is op zich helemaal niet moeilijk. Problemen erkennen wel. Voor veel mensen betekent dit namelijk toegeven dat zij in hun ogen zwak zijn, of imperfect. Het kan voelen als falen. Ook al is dat zo: falen is niet per definitie iets negatiefs. Uit het erkennen van iets dat jou kwetsbaar maakt, blijkt juist een grote kracht. Je problemen ontkennen en doen alsof er niets aan de hand is, is een eenvoudigere optie. Behulpzaam is dit echter niet. Vroeg of laat zul je jouw problemen moeten erkennen, want anders halen zij je in.

Wanneer je een burn-out hebt, is dit wellicht al gebeurd. Het gaat te ver om te stellen dat mensen met een burn-out hun problemen nooit erkennen, maar in veel gevallen geldt wel dat het niet zo ver had hoeven komen als problemen eerder waren erkend. Misschien was je burn-out dan zelfs te voorkomen geweest.

Erkennen is vaak moeilijk omdat het betekent dat je uitkomt voor iets waarvoor jij je wellicht schaamt, of bang bent. Dit terwijl je van binnen misschien al langere tijd weet dat hier sprake van is. Dat is namelijk het verschil tussen herkennen en erkennen. Herkennen is voor veel mensen eenvoudiger. Vaak worden de symptomen van een burn-out wel herkend. Zaken als hoofdpijn of nek- en schouderklachten laten zich moeilijk negeren. Je ervaart ze, maar dat betekent niet automatisch dat je ze ook in de juiste context plaatst. Erkennen dat ze veroorzaakt worden door chronische stress of een burn-out, is een stuk lastiger.

“Het ligt niet aan mij”

Ontkenning is een thema dat wij vaak behandelen in onze coaching sessies. Dan gaat het niet eens zo zeer om het ontkennen van een burn-out, maar vooral over het ontkennen van de oorzaken en de eigen rol hierin. Wie erkennen moeilijk vindt, kan in de verdediging schieten. Ontkennen en zoeken naar andere oorzaken zijn veelgebruikte verdedigingsmechanismen. “Het ligt niet aan mij, maar aan een ander.” Of: “het ligt niet aan mij, maar aan iets anders”. Dat is problemen externaliseren. In plaats van te erkennen wat jouw eigen rol is in je problemen, wijs je met de vinger naar externe factoren. Begrijp mij niet verkeerd: deze kunnen er absoluut zijn. Externe factoren kun je echter vaak niet veranderen. Interne factoren wel. Het gaat om het erkennen van jouw gevoelens en problemen, alsmede gedragingen die hieraan bijdragen.

ontkennen van een burn-out

Erkennen brengt rust en verlichting

Erkennen is iets waar veel mensen tegenop zien. De eerste persoon die bij een burn-out spijt heeft van het erkennen van zijn of haar problemen, moeten wij echter nog tegenkomen. Het breng rust en verlichting. Het kan moeilijk zijn om toe te geven aan iets waardoor jij je zwak of kwetsbaar voelt, of waarvoor jij je wellicht schaamt. Wanneer het hoge woord er echter eenmaal uit is, zul je merken dat jij je al beter voelt. En nog belangrijker: wanneer je jouw problemen en jouw rol hierin erkent, stel jij jezelf eindelijk in staat om te werken aan een oplossing.

Erkennen leidt tot accepteren

Erkenning is onderdeel van de belangrijke eerste fase van het hersteltraject van Liberi: acceptatie. Zonder erkenning zul je jouw problemen ook nooit kunnen accepteren. Wie problemen niet accepteert, staat ook niet open voor een oplossing. Door je problemen te erkennen en te accepteren zet je een ontzettend belangrijke stap richting herstel. Herstellen van een burn-out duurt vaak lang. Gemiddeld acht maanden. De tijd die mensen nodig hebben om hun burn-out te herkennen, is vaak nog een stuk langer. Onze burn-out coaches helpen je bij alle aspecten van het overwinnen van je burn-out. Dus ook bij het erkennen hiervan. Dankzij coaching zal dit gemakkelijker gaan. Dikwijls hebben onze cliënten al jaren moeite met erkenning, waardoor zij uiteindelijk veel te laat hulp inschakelen.

Erkennen is accepteren

Klaar voor verbetering

Erkenning is een voorwaarde voor veranderbereidheid. Veranderbereidheid is de laatste stap in de eerste fase van ons herstelplan. Wanneer je jouw problemen hebt erkend, zul je ook een intrinsieke motivatie vinden om je problemen aan te pakken en te zorgen voor verbetering. Dit is wat erkenning en acceptatie zo belangrijk maakt. Een ander kan wel tegen je zeggen dat je een probleem hebt, of er iets moet veranderen, maar alleen wanneer jij hier zélf van overtuigd bent, kun je ook echt verandering aanbrengen. Wanneer ik schrijf over verandering, bedoel ik absoluut niet dat je moet veranderen wie je bent. Dat is ook niet de bedoeling van onze coaches.

Verandering is gericht op verbetering van de situatie. Dit betekent dat wij bij verandering werken aan de manier waarop je omgaat met situaties en hoe je handelt. Je burn-out overwinnen, begint met erkennen en gaat verder met het aanbrengen van noodzakelijke veranderingen waardoor je klachten verdwijnen. Dit kunnen externe veranderingen zijn, zoals veranderingen in je privésituatie of werk, maar ook interne veranderingen. Hoe om te gaan met stress, bijvoorbeeld. Samen met je coach werk je aan het verhelpen van je problemen én zorg je ervoor dat je in de toekomst niet nogmaals in dezelfde valkuilen stapt. Erkenning is de belangrijke eerste stap.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven