Zoeken

Zoeken sluiten

Endometriose: de invloed van stress en voeding

maandag 12 juli 2021

Endometriose: de invloed van stress en voeding

Endometriose is een ziekte waar vrouwen veel klachten van kunnen ondervinden, met name menstruatiepijn. Daarnaast kunnen er vruchtbaarheidsproblemen zijn, maar ook andere lichamelijke klachten. Bovendien kunnen er mentale problemen zijn, zoals concentratieproblemen. De endometriose symptomen verschillen in ernst en het begint vaak met vage klachten. Het is echter van belang om niet alleen te kijken naar symptoombestrijding, maar ook naar de oorzaak. Vaak is er namelijk sprake van een teveel aan gifstoffen in het lichaam. Daarnaast kan er een tekort zijn aan vitaminen en mineralen. Bovendien speelt de mate van stress ook sterk mee. Een verhoogd cortisol draagt namelijk ook bij aan het ontstaan van endometriose. In dit blogartikel ontdek je meer over de symptomen en hoe je deze aandoening op een natuurlijke wijze effectief kunt bestrijden.

endometriose2

Wat is endometriose?

Endometriose is een ziekte die voorkomt bij vrouwen. Hierbij bevindt weefsel zich niet alleen in de baarmoederholte, maar ook buiten de baarmoeder, zoals in de darmwand of de eierstokken. Dit worden ook wel endometriosehaarden genoemd. Dit weefsel lijkt op baarmoederslijmvlies. Tijdens de menstruatiecyclus kan het weefsel van endometriose echter voor pijnlijke ontstekingen zorgen. Zo kunnen er bijvoorbeeld cystes in het lichaam ontstaan. Bij deze aandoening is de hormoonbalans verstoord; er is daarbij sprake van teveel oestrogeen. Dit wordt ook wel oestrogeendominantie genoemd.

Hoe ontstaat het?

Hoewel het niet precies bekend is wat de oorzaken zijn van het ontstaan van endometriose, zijn er wel een aantal aanwijzingen te benoemen.

De invloed van gifstoffen

Uit onderzoek is gebleken dat gifstoffen van invloed zijn op de hormoonbalans, maar ook op het baarmoederslijmvlies. Om welke gifstoffen gaat het? Dit zijn bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen afkomstig van groente en fruit. Daarnaast gaat het om chemische stoffen die je aantreft in verzorgingsproducten en cosmetica. Denk bijvoorbeeld aan shampoo, deodorant en zonnebrand, maar ook nagellak en lipstick. Stuk voor stuk producten die wij vrijwel dagelijks gebruiken dus. En wat wij op onze huid smeren komt tenslotte ook in ons bloed en in ons lijf terecht. Deze gifstoffen worden ook wel xeno-oestrogenen genoemd. Ons lichaam, met name de lever, moet hard werken om al deze gifstoffen te kunnen afvoeren uit je lichaam. Daarnaast is er bij endometriose vaak een tekort aan belangrijke voedingsstoffen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Endometriose symptomen

Hoe kun je herkennen of je last hebt van endometriose? En hoe kun je endometriose vaststellen? De endometriose klachten kunnen zowel lichamelijk als mentaal zijn. Een van de meest voorkomende symptomen is erge buikpijn, maar ook bekkenpijn en lage rugpijn. Daarnaast is er vaak sprake van (extreme) vermoeidheid. Ook kunnen er darmklachten zijn, zoals diarree of obstipatie. Bovendien kun je pijn ervaren bij het vrijen en een verminderde vruchtbaarheid. Ook zijn blaasproblemen en PMS belangrijke symptomen. Vaak nemen de klachten toe tijdens de menstruatie. Heb je veel last van deze symptomen dan is het van belang om naar de huisarts te gaan.

Mentale symptomen

Naast lichamelijke klachten kan deze aandoening ook mentale klachten geven. Doordat het zenuwstelsel overbelast raakt, kun je bijvoorbeeld last krijgen van prikkelbaarheid. Daarnaast kun je een kort lontje hebben of je opgejaagd voelen. Ook kun je moeite hebben met helder denken en kunnen er stemmingswisselingen zijn. Je merkt dat je minder stressbestendig zult zijn wat zelfs kan leiden tot een burn out. Bovendien kan de emotionele balans verstoord raken waardoor er ook depressieve gevoelens kunnen ontstaan.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Endometriose behandeling

Endometriose kan sterk worden verminderd met behulp van de anticonceptiepil doordat er geen eisprong plaatsvindt en er minder baarmoederslijmvlies is. Endometriosehaarden worden bij veel pijn ook operatief verwijderd, bijvoorbeeld als er sprake is van een kinderwens. Hoewel endometriosehaarden hiermee kunnen worden voorkomen, de werkelijke oorzaak van deze aandoening wordt hierbij echter genegeerd.  Endometriose kan echter sterk worden verminderd of zelfs worden voorkomen op een natuurlijke manier. Zo spelen voeding en stress een belangrijke rol in het ontstaan van deze ziekte. Hier zullen wij dan ook verder op ingaan.

endometriose

Endometriose dieet

Hoe kun je deze aandoening aanpakken met voeding? Het begint met het versterken van je immuunsysteem. Daarnaast speelt een goedwerkende lever ook een belangrijke rol. Bij endometriose is er sprake van ontstekingen welke het lichaam wil ‘oplossen’. Als gevolg hiervan ontstaat er vermoeidheid. Een ontstekingsremmend dieet is dan ook van groot belang. Er bestaat werkelijk een endometriose dieet waarvan wij de belangrijkste richtlijnen hierbij samenvatten. Je lichaam is nu extra gevoelig voor ongezonde voeding, maar ook voor gifstoffen. Een stabiele bloedsuikerspiegel is ook belangrijk.

Gezonde voeding: voedingstips

  • Biologische groente en fruit, hiermee vermijd je de toegevoegde bestrijdingsmiddelen.
  • Omega 3 vetzuren, zoals vette vis, maar ook meer plantaardige bronnen, zoals noten en zaden.
  • Glutenvrij brood en andere glutenvrij granen, zoals quinoa, zilvervliesrijst, boekweit of haver. Gluten kunnen problemen geven voor de darmen, maar ook kunnen ze ontstekingen opwekken.
  • Matig met zuivel, kies voor plantaardige melk, zoals havermelk of amandelmelk zonder suiker.
  • Vermijd suikers die de bloedsuikerspiegel verstoren en ontstekingsbevorderend zijn.
  • Gezonde eiwitten, zoals biologische eieren, biologisch vlees en peulvruchten, zoals linzen.
  • Lijnzaad is eigenlijk onmisbaar voor elke vrouw omdat het teveel oestrogenen laat afvoeren.
  • Ontstekingsremmende kruiden gebruiken, zoals koriander, gember en kurkuma.
  • Gezonde vetten, zoals olijfolie, roomboter en ghee. Vermijd zonnebloemolie en maïsolie.
  • Elimineer sojaproducten, want deze kunnen oestrogeen verhogen en de hormoonbalans verstoren.
  • Vermijd voorverpakte voeding, deze bevatten veelal chemische toevoegingen, zoals E-nummers.
  • Wees matig met cafeïne en alcohol, want hiermee belast je jouw lever teveel.
  • Ontgift je lichaam met ondersteunende supplementen, zoals spirulina of chlorella.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

De rol van stress

Naast voeding, speelt ook stress een belangrijke rol in het bestrijden en voorkomen van endometriose. Cortisolresistentie kan namelijk ook leiden tot het ontstaan van endometriose. Zoek manieren van ontspanning die bij jou passen. Effectieve manieren van ontspanning zijn bijvoorbeeld bosbaden of meditatie. Neem ook voldoende tijd voor self care. En heb je wandelcoaching weleens geprobeerd? Daarnaast kunnen bepaalde vitaminen en mineralen bijdragen aan de vermindering van stress, zoals vitamine D, vitamine B12 en magnesium. Ontdek in deze stresstest of jij momenteel teveel stress ervaart.

endometriose4

Endometriose aanpakken begint bij de bron

Onderschat de rol van gezonde voeding en stress niet bij de aanpak van endometriose. Een goede weerstand is essentieel. Naast voeding, speelt ook stress een belangrijke rol in het bestrijden en voorkomen van endometriose. Als de stresshormonen, zoals cortisol verhoogd zijn, vergroot dit de kans op het ontstaan van endometriose. Deze aandoening kan voor vrouwen vele nare klachten geven. Onregelmatige menstruaties, menstruatiekrampen en problemen met de spijsvertering kunnen het dagelijks leven behoorlijk verstoren. Ook op het werk. Daarnaast kan er door hevig bloedverlies een ijzertekort ontstaan wat kan leiden to bloedarmoede. Bovendien kunnen er psychische problemen ontstaan. Endometriose aanpakken gaat niet alleen over pijnbestrijding, maar pak ook de bron aan. Begin met het verbeteren van je leefstijl. Hierbij zorg je voor gezonde voeding, voldoende beweging en voldoende ontspanning. Zo zorg je ook direct voor meer energie.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven