Zoeken

Zoeken sluiten

Door emotionele stress in een burn-out

woensdag 10 augustus 2022

Stress komt in allerlei verschillende vormen. Tegenwoordig lopen teveel mensen langer door met stress dan nodig. Wanneer je hier niets mee doet is een burn-out onvermijdelijk. Er zijn verschillende soorten stress die jou in die burn-out doen belanden. Eén daarvan is emotionele stress. Langere periode onder emotionele druk staan of het meemaken van een heftige gebeurtenis zijn aanleidingen voor een emotionele burn-out.

endless-emotionele-stress

Wat is er anders aan emotionele stress?

Statistisch gezien is werkstress de grootste veroorzaker van een burn-out. Dit betekent niet dat je door gebeurtenissen in je privéleven geen burn-out kunt krijgen. Er is wel een wezenlijk verschil hoe deze burn-out kan ontstaan. Op je werk accepteer je misschien meer dan je zou willen, je hebt teveel werkdruk of de werksfeer is al een tijdje niet op z’n best. Het kan ook zijn dat je een leidinggevende hebt die zich onbehoorlijk gedraagt en jij vindt het moeilijk daar wat van te zeggen. Factoren die een grote rol spelen in het ziekteverzuim rondom stress en een burn-out.

In je privéleven wordt een burn-out geregeld veroorzaakt door emotionele stress. Het kan een heftige gebeurtenis zijn die je burn-out veroorzaakt heeft. Bijvoorbeeld een auto-ongeluk waar je met de schrik vanaf bent gekomen of een overlijden van iemand die heel dicht bij je staat. Misschien ben je wel getuige geweest van een trauma. Emotionele stress kan ook ontstaat doordat je je eenzaam voelt of al langer moeite hebt je gevoelens te uiten.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Emotionele stress en andere stress.

De klachten die je ervaart ten tijde van emotionele stress lijken veel op andere vorm van stress. Je kunt last hebben van spanningshoofdpijn en spanning in je lichaam. Echter zijn er toch een aantal klachten die specifiek aan emotionele stress te wijden zijn. Zo heb je vaker last van huilbuien, ben je erg prikkelbaar en reageer je emotioneler dan anders. Dit is niet alleen voor jou erg lastig maar ook voor je omgeving. Het kan gebeuren dat je sneller uitvalt tegen je kinderen of iemand afsnauwt terwijl je dit eigenlijk niet zo bedoelt. Een duidelijk signaal dat je emotionele emmer overloopt. Het lukt je niet meer om extra emotionele prikkels te verwerken. In huilen uitbarsten enkel en alleen omdat je je broodje pindakaas laat vallen. Een directe ontlading van emoties wat ook weer veel energie kost.

Emotionele burn-out na trauma.

Wanneer je een heftige gebeurtenis hebt meegemaakt ervaar je herbelevingen of nare gedachten. Het is niet vreemd dat je achteraf hulp inschakelt van Slachtofferhulp. Indien de klachten langer dan 6 weken aanhouden wordt er gesproken over een emotionele burn-out. Een enkele keer resulteert een dergelijke situatie in een trauma in het lichaam of PTSS. Het is belangrijk hulp te zoeken wanneer je dagelijks leven ernstig beïnvloed wordt door je heftige emotionele stress. Een van die signalen is het geestelijk voortdurend terug gaan naar die omstandigheden. Wat je toen zag, voelde en dacht. Soms is het nodig om EMDR of een andere vorm van traumatherapie te volgen om je klachten te verminderen. EMDR lost niet je burn-out op, het maakt alleen je herbelevingen minder aanwezig.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Er zijn een aantal handelingen erg belangrijk na het meemaken van een traumatische gebeurtenis:

  • Blijf bereikbaar: Sluit je niet af van je omgeving.
  • Durf op tijd hulp in te schakelen wanneer je voelt dat je hier niet alleen uit kunt komen.
  • Erover praten kan opluchten maar ook herbeleving oproepen. Wanneer iemand er over begint en jij hebt daar geen behoefte aan, geef dan je grens aan.
  • Als er slaapproblemen zijn ontstaan, probeer dan zo min mogelijk slaapmedicatie te slikken. Je kan hieraan verslaafd raken en zo je natuurlijke slaapdrempel ernstig verstoren. Dit geldt ook voor andere verdovende middelen.
  • Schaam je niet voor wat er is gebeurd en schaam je niet voor je emoties die je achteraf hebt.

verloren-emotionele-stress

Emotieregulatiestoornis.

Nog een belangrijke oorzaak voor een emotionele burn-out is een emotieregulatiestoornis. Deze stoornis wordt gekoppeld aan de persoonlijkheidsstoornis borderline. BPS is een aandoening die zich vooral kenbaar maakt in het niet kunnen reguleren van je emoties. Hierdoor ben je gevoeliger voor emotionele stress en zo ook een emotionele burn-out. Je omgeving ziet je als extreem of ongeremd terwijl jij je best doet je emoties de baas te zijn. Het begrip van buitenaf is weinig aanwezig wat het nog moeilijk maakt je emoties op een sociaal geaccepteerde manier te tonen. Jouw emotionele emmer loopt zo goed als altijd over. Er zijn verschillende trainingen te volgen hier beter mee om te gaan. De VERS-, vaardigheidstraining emotieregulatiestoornis, en de Linehan trainingen zijn de bekendste trainingen die gegeven worden aan mensen met een borderline persoonlijkheid.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Een paar tips om emotionele stress te verminderen.

Ontladen van je emoties is een essentiële vaardigheid om je emotionele stress te beperken. Naast een goede nachtrust hebben zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om je spanningen omlaag te krijgen.

  • Ga naar buiten, de natuur in. Laat je headset thuis en ervaar de geluiden die de natuur met zich meebrengt. Zorg dat je telefoon op stil staat zodat je geen prikkels van buitenaf ontvangt.
  • Sporten is goed voor lichaam en geest. Indien je er fysiek toe in staat bent kan trainen een zeer positieve uitwerking hebben op je emoties.
  • Lachen heeft ook een goede uitwerking op je emoties. Zet een flauwe film aan of misschien houd je wel van cabaret. Een uurtje mensen kijken op een bankje kan ook flink werken op je gesteldheid.

reach-emotionele-stress

Je burn-out behandelen.

Je hebt al veel geprobeerd maar het lukt je niet om zelf je emotionele stress te verminderen. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel behandelvormen die jou kunnen helpen. Eén daarvan is het inschakelen van een professionele coach. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag met wandelcoaching en dit combineren met het maken van G-schema’s of ACT. Na een aantal sessie ervaar je dat je zelfbeeld groeit en je meer controle krijgt op het reguleren van je emoties. Je krijgt niet alleen meer inzicht in hoe je emoties werken maar ook meer eigenwaarde en zelfliefde.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven