Zoeken

Zoeken sluiten

Lichamelijke inspanning bij burn-out

woensdag 7 oktober 2020

Lichamelijke inspanning heeft veel gunstige effecten. In plaats van in je hoofd te blijven zitten ga je je aandacht richten op je lichaam. Je kunt besluiten je hoofd met al zijn gedachten even links te laten liggen. De activiteit dient actief (!) te zijn. Jezelf uitdagen hoort erbij, zonder directe prestatiedruk.

Denk aan de boost die je krijgt als je merkt dat je conditie zich verbeterd en je spieren gaat ontwikkelen. Deze lichamelijke boost geeft ook een psychische boost. Tevens gaat het lichaam bij voldoende activiteit o.a. het hormoon endorfine aanmaken. Endorfine kun je zien als een anti-stress hormoon. Hormonaal kom je dus beter in balans (tegenover de stress-adrenaline en cortisol).

Regelmatig bewegen is belangrijk. Joggen is daartoe een zeer toegankelijke sport.

Je trekt je hardloopschoenen aan en gaat!

fysieke inspanning effect burn-out (1)

De beginnende jogger of degene die opnieuw wil kennismaken met het joggen verwijs ik naar de vier fasen van Good Form Running en de Start to run app van Evy Gruyaert. Uiteraard krijgen mensen uitgebreide begeleiding in de coaching indien ze willen gaan joggen. Running therapie is mijns inziens een degelijke ondersteuning bij het herstel van een burn-out.

Iedereen kan gaan joggen. Ervan uitgaande dat je lichamelijke gesteldheid oké is. Laat dit anders even checken bij je huisarts indien je hierover twijfelt.

*P e r s o o n l i j k e   n o o t :

Joggen doe ik zelf uitsluitend in de natuur op bospaden en zogenaamde trails.  Ter vergelijk: lopen op asfalt kent een veel hogere schokbelasting op je lichaam. Voor veel mensen voelt dit niet fijn.

Regelmatig hoor ik dat mensen met hardlopen zijn gestopt door blessures. Na een voorzichtige herintroductie van joggen op een zachtere ondergrond kunnen velen het joggen hernieuwd oppakken zonder blessures.

Zelf krijg ik soms de indruk dat men denk dat hardlopen op asfalt thuis hoort.  Indien je klachten krijg op de harde ondergrond, probeer dan eens over te schakelen op zachtere ondergronden.

Joggen op asfalt “richting de horizon” geeft een natuurlijke neiging om te gaan versnellen. Lopen in de natuur, zeker op de trails vraagt om te gaan vertragen. Op de trails ben je volledig bezig met je lichaam, in contact met je lichaam. De ondergrond moet je ervaren en voelen, in contact zijn met elke stap die je zet. Naast joggen ben je dus ook bezig met coördinatie. Dit alles schijnt weer een gunstig effect te hebben op je hersenen!

In onze gehaaste samenleving is het heerlijk om te gaan vertragen middels joggen in de natuur. Volledig in contact zijn met jezelf en genieten van je omgeving.

fysieke inspanning effect burn-out (4)

T E R   I N S P I R A T I E  enkele quotes

Hans: “s Zondagsochtends gewoon wegrijden en op een mooie locatie hardlopen helpt me om in het weekend te relaxen. Maakt niet uit wat voor weer, het uitzicht motiveert me genoeg om door te gaan.”

Sophie: “Hardlopen op zachtere bodem is veel beter voor mijn gewrichten en het is een complete workout. Het is ook de beste route waarbij ik mijn hond kan meenemen. De tijd vliegt als ik niet zie waar ik naartoe loop en daarom loop ik vaak verder dan ik had gepland.”

Janine: “Omdat ik net met hardlopen begonnen ben, voel ik nog steeds dat het een behoorlijke impact op mijn knieën heeft. Daarom vind ik op zand lopen erg prettig. Het is zwaar en ik kan niet zo lang lopen als ik zou willen, maar ik voel me sterker en fitter als ik het doe.”

Peter: “Na elke keer hardlopen voel ik me tevreden en blij dat ik buiten ben geweest. Ik ben trots dat ik gemotiveerd genoeg ben om ongeacht het weer naar buiten te gaan.”

 

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven