Zoeken

Zoeken sluiten

Een mooi uitzicht geeft inzicht

donderdag 28 december 2023

Tijdens een wandeling met een coachee gaat het gesprek over de reden van haar aanmelding; te veel ballen te lang hoog hebben gehouden. Met verschillende oefeningen in het bos hebben we al een schifting kunnen maken welke ballen er allemaal zijn en hoeveel ruimte ze in hebben genomen. Door te oefenen met het aangeven van grenzen en bewust te kiezen voor het pakken van eigen verantwoordelijkheid is er in verschillende opzichten al meer ruimte gekomen. We bespreken hoe het de afgelopen week gegaan is en het is de coachee opgevallen dat ze haar aandacht snel richt op de dingen die niet goed gaan. Ze komt ook tot de conclusie dat dat veel energie vraagt. Een ervaringsblog over hoe een mooi uitzicht inzicht kan brengen.

Afval belemmert je uitzicht

Aan de rand van het bos zie ik een plek waar ze afval hebben verzameld en ik vraag de coachee of ze dicht bij de afvalplek wil gaan staan. Hoe voelt dit en wat roept het zicht wat je hebt op? Het zorgt voor onrust in haar lijf en ze heeft de neiging het van zich af te willen duwen. Ik nodig haar uit deze beweging te maken waardoor ze in beweging komt. Eerst op de plek waar ze staat en later door letterlijk meer afstand te nemen. Het wordt duidelijk dat het afval, wat symbool staat voor alles wat te veel is geweest, geen rol meer krijgt in het hier en nu. Vanaf hier gaan we uitzicht creëren door weg te duwen wat in de weg staat.

Het is net welke kant je op kijkt en hoe je inzicht daardoor kan veranderen. Verander je uitzicht.

Een andere manier van kijken

Er is een duidelijke NEE, een grens met daarbij het verlangen meer rust en ruimte te creëren voor zichzelf. De coachee kan steeds meer ontspannen, voelt dat de weerstand afneemt en plaats kan maken voor meer kracht en motivatie. Wanneer ik vraag of ze met haar rug naar de situatie wil gaan staan, het ‘teveel’ de rug toe wil keren, draait ze zich om en neemt de tijd om te ervaren hoe dit is. Het is even wennen, het voelt ook anders. Met het hoofd nog naar beneden nodig ik haar uit om rechtop te gaan staan en om zich heen te kijken. Haar ogen worden groot en ze zegt: ‘Ha, ja, dit is waar ik me op mag richten!’

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Naar voren kijkend zien we een vennetje met bloeiende bloemen en talloze bomen. Op dat moment breekt de zon door de wolken. Een groot contrast met het beeld dat er eerder was. De houding van de coachee verandert, haar woordkeuze wordt anders en het kwartje valt; ik mag denken in mogelijkheden en zien wat er allemaal al is! Ik mag letterlijk voor me uit kijken en genieten van wat het uitzicht mij brengt.

Tips om meer uitzicht te creëren

Moeten we de bult met vuilnis vermijden of negeren? Nee, het kan ons informatie geven over waar we staan en ons in beweging zetten om te onderzoeken waar we naartoe willen. En soms hoef je daarvoor alleen maar om te draaien waardoor je beeld, je visie, je doel en je gevoel kunnen veranderen!

Zelfzorg kan al zo simpel zijn als een boek lezen in de natuur. Zo verander je je uitzicht en je inzicht.

Ruim je afval op

Figuurlijk natuurlijk. En zoals hierboven beschreven hoef je niet altijd letterlijk een schep te pakken en die berg met afval op te ruimen. Soms kan het al helpen om tot andere inzichten te komen door je uitzicht te veranderen. Het is menselijk om continu naar hetzelfde punt te blijven kijken, ook al is dat niet het beste zicht voor je mentale gezondheid. Wij mensen houden van herhaling en spelen liever op veilig, ook ten tijde van chronische stress.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Zorg voor je tuin om je heen

Er wordt weleens gezegd dat je negativiteit moet negeren, dat het dan vanzelf zou verdwijnen. Maar als je onkruid te lang negeert, zal het je tuin gegeven moment overwoekeren totdat je geen uitzicht meer hebt. Je hoeft niet iedere dag bezig te zijn met onkruid wieden, maar zorg ervoor dat je spreekwoordelijke tuin ook niet overwoekert van het onkruid. Werken aan je herstel vanuit een burn-out is een continu proces. Alles in één keer opruimen geeft uiteindelijk meer stress en spanningen.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Gun jezelf rust, regelmaat en zet je zelfzorg op 1

Rust en regelmaat zijn belangrijke factoren wanneer je in een burn-out zit of last hebt van langdurige stress. Nog een belangrijk onderdeel is je zelfzorg. Indien je niet goed voor jezelf kunt zorgen, kun je dit ook niet voor de mensen om je heen. Plan momenten van zelfzorg in, zet dit op de eerste plaats.

Alet coach Liberi stress burn-out

Samen met mij jouw uitzicht ontdekken

Met vele jaren ervaring als psychomotorisch therapeut binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, het werk binnen mijn eigen praktijk en daarbij de verschillende sportlessen die ik geef, kan ik oprecht zeggen dat mensen in beweging zetten mijn passie is. Ik ben een van de gelukkigen die van haar hobby, bewegen, haar werk heeft kunnen maken. Door mijn passie en kennis te combineren weet ik hoe je lichaam kan reageren indien je in een burn-out terecht komt. Ik ga graag met jou in gesprek om te ontdekken hoe wij jouw uitzicht kunnen vergroten en mooier kunnen maken. Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact met mij op.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Laat een reactie achter op dit blogartikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven