Zoeken

Zoeken sluiten

Een gezond BMI: wat is het en hoe behaal je het?

vrijdag 31 december 2021

Een gezond BMI, wat betekent dit nu eigenlijk? Als je een gezond BMI hebt heb je een gezond gewicht. Dit gewicht is passend bij je lengte. Als je geen gezond gewicht hebt heb je overgewicht of ondergewicht. Met name overgewicht is een steeds groter wordend probleem. In 2020 had in Nederland bijna 42% van de mannen en 32% van de vrouwen overgewicht. Daarbij zijn nog niet de mensen meegerekend die zwaar overgewicht (obesitas) hebben. Voor de Nederlandse mannen is dit 15% en voor de vrouwen 16%. Bij elkaar opgeteld is dus meer dan de helft van de Nederlandse bevolking te zwaar.

Hoe weet ik of ik een gezond BMI heb?

Hoe wordt onder- of overgewicht nu precies bepaald? Dit wordt gedaan aan de hand van de Body Mass Index: de BMI. Een gezond BMI ligt tussen de 18,5 en de 25. Wie een BMI heeft lager dan 18,5 heeft ondergewicht. In Nederland kwam dit in 2019 slechts bij 2,5% van de bevolking voor. Een BMI tussen de 25 en 30 betekent dat iemand overgewicht heeft. En een BMI van meer dan 30 houdt in dat iemand obesitas heeft. Is dit geval spreekt men van zwaar overgewicht.

gezond BMI overgewicht

Bereken zelf of je een gezond BMI hebt

Hoe kom je nu aan dit getal? Je kunt berekenen of je een gezond BMI hebt door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat. In andere woorden: stel dat je 1,80 meter lang bent en 75 kilo weegt. Dan vermenigvuldig je 1,80 x 1,80. Dit is 3,24. Vervolgens deel je je gewicht door dit getal: 75/3,24. Zo kom je uit op 23,15. Deze persoon heeft een gezond BMI en dus een gezond gewicht.

Een gezond BMI zegt niet alles

Zoals je kunt begrijpen heeft het berekenen van je BMI ook zo zijn beperkingen. Een fitte en gespierde bodybuilder kan bijvoorbeeld geen gezond BMI hebben. Tegelijkertijd kan iemand met een gezond BMI eigenlijk juist minder gezond zijn, ondanks dat zijn gewicht wel goed is. Hoe komt dat? Eén reden is dat spiermassa meer weegt dan vet. Een bodybuilder heeft in verhouding veel meer spiermassa. Daardoor kan het dus zo zijn dat zijn gewicht hoger is en niet meer binnen een gezond BMI valt. Iemand met een gezond BMI kan echter nooit wat aan sport doen en ongezond eten. Hij kan dan veel vet tussen de organen hebben. Dit is niet gezond en kan zorgen voor gezondheidsproblemen. Dit is aan iemands BMI echter niet af te lezen. Staar je dus ook niet blind op je BMI: er speelt nog veel meer mee.

Oorzaken te hoog BMI

Als je geen gezond BMI hebt, wat dan? Het is in dit geval goed om te weten wat de oorzaak is. Zodra je dit weet kun je er namelijk wat aan doen. Een veelvoorkomende oorzaak is dat mensen meer energie tot zich nemen (in de vorm van voedsel) dan dat ze verbruiken (door te bewegen). Die energie wordt gemeten in kilocalorieën. In onze maatschappij is er op elke straathoek eten te vinden: van een patatje met tot een broodje döner kebab.

Bovendien zijn de afgelopen jaren de portiegroottes steeds groter geworden. Gezelligheid gaat vaak samen met (ongezond) eten: taart op een verjaardag, chips bij een borrel of oliebollen met oud en nieuw. Onze lichamen zijn niet gebouwd op zo’n overdaad aan voedsel. We zijn ook steeds minder gaan bewegen. Het is dus ook niet zo vreemd dat het behalen en behouden van een gezond BMI niet gemakkelijk is.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Emotie-eten

Enerzijds nemen we dus ongemerkt snel te veel kilocalorieën tot ons. Anderzijds zijn er ook veel mensen die last hebben van emotie-eten. Als je moeilijke emoties hebt en hier niet goed mee om kunt gaan, kan eten een vluchtweg zijn. Lekker een bak ijs wegwerken om niet te hoeven denken aan de stress die je ervaart. Op de korte termijn geeft het even verlichting. Op de lange termijn verergert dit het probleem. Je hebt namelijk de oorzaak van de stress niet aangepakt. Door langdurig te veel te eten heb je geen gezond BMI meer. In dit geval kan het behulpzaam zijn hulp in te schakelen van een coach of therapeut. Niet het overgewicht, maar de onderliggende oorzaak (verstoorde emotieregulatie, spanningen of stress) is het probleem.

Ook zijn er talloze lichamelijke oorzaken aan te wijzen, zoals een te trage schildklier of genetische aandoeningen. Ook bepaalde medicatie kan gewichtstoename veroorzaken. Wat de precieze lichamelijke oorzaak is kan alleen een arts uitwijzen met lichamelijk onderzoek. Schakel dus allereerst de hulp in van je huisarts als je een vermoeden hebt dat er meer aan de hand is.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Oorzaken te laag BMI

Hoewel een te laag BMI weinig voorkomt, is dit ook problematisch. Ondergewicht komt veel voor onder ouderen, omdat hun eetlust afneemt. Het is echter belangrijk dat zij voldoende voeding binnenkrijgen om de kans op bijvoorbeeld botbreuken te voorkomen. Mensen met de eetstoornis anorexia hebben ook geen gezond BMI. Zij hongeren zichzelf uit en kunnen zelfs in het ziekenhuis belanden. Vaak sporten ze ook overmatig uit angst om aan te komen. Hetzelfde kan gelden voor de stoornis orthorexia (dwangmatig gezond willen eten). Beide stoornissen zijn een serieus probleem en er is vaak therapie nodig. Tot slot kan het ook nog dat iemand een (te) hoge stofwisseling heeft en daardoor moeite heeft om een gezond BMI te behalen.

Wat kan je zelf doen om een gezond BMI te bereiken?

In het geval van een te hoog BMI is het allereerst belangrijk om ongezonde voeding zoveel mogelijk van het menu te schrappen. Veel ongezond eten bevat ‘lege calorieën.’ Ze bevatten veel energie maar weinig voedingsstoffen. Je voelt je dan ook vaak niet verzadigd. Let op wat je op een dag binnenkrijgt. Je kunt ervoor kiezen om kleinere porties te eten of minder tussendoortjes te nemen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Om een gezond BMI te behalen gaan voeding en bewegen hand in hand. Minder eten, meer bewegen is simpel gezegd de eerste stap. Het veranderen van gewoonten is niet altijd gemakkelijk. Het vraagt doorzettingsvermogen, discipline, motivatie en daadkracht. Stel voor jezelf een doel, bijvoorbeeld een BMI bereiken onder de 25. Kijk dan op welke termijn je dit wilt behalen en deel het op in kleine stapjes. Hoe ga je daaraan werken?

Hetzelfde geldt uiteraard voor iemand met een te laag BMI. Extra eiwitten toevoegen aan de voeding kan daarin behulpzaam zijn. Denk aan noten, eieren, kwark of bonen. Gezonde snacks eten als tussendoortje, kiezen voor de volle variant in plaats van de magere en wat grotere porties nemen zijn enkele andere voorbeelden.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven