Zoeken

Zoeken sluiten

Doorzettingsvermogen

woensdag 25 november 2020

Hoe doorzettingsvermogen een trigger voor stress of burn-out kan zijn

Doorzettingsvermogen is een erg mooie eigenschap. Het kan je goed helpen om je doelen te bereiken, om meer uit het leven te halen en om jezelf te motiveren. Tegelijkertijd kan het juist een valkuil zijn en kan het zorgen voor stress of uiteindelijk zelfs een burn-out. Wat doorzettingsvermogen precies is, wat de relatie is met stress en burn-out én tips om je doorzettingsvermogen te verminderen zodat je er niet in doorslaat, dat lees je in deze blog.

Wat is doorzettingsvermogen?

Wanneer je veel doorzettingsvermogen hebt betekent dit dat je veel vermogen hebt om een bepaald doel te kunnen bereiken. Dit kan gaan om dingen die je graag wilt realiseren of doelen die je voor jezelf hebt gesteld; bijvoorbeeld met betrekking tot je werk, studie of je privéleven. Wanneer je beschikt over doorzettingsvermogen houd je altijd je doel in het oog en zul je keuzes maken die bijdragen aan dat doel. Ook zul je je niet snel uit de weg laten slaan door twijfels of tegenslagen; je zult doen wat nodig is om het doel te bereiken.

wat is doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen is iets wat in je persoonlijkheid zit. Wanneer je iemand bent die graag doelen stelt, is de kans ook groter dat je beschikt over meer doorzettingsvermogen. Jij weet wat je wilt en daar ga je voor. Iemand die geen doelen stelt voor zichzelf en het allemaal op zijn beloop laat, heeft waarschijnlijk ook minder doorzettingsvermogen.

Het is wel mogelijk om doorzettingsvermogen te ontwikkelen. Echter zul je hier dan wel gemotiveerd mee aan de slag moeten gaan, juist omdat je iets wilt ontwikkelen wat draait om intrinsieke motivatie, of terwijl: motivatie die van binnenuit komt. Bijvoorbeeld omdat je een duidelijk doel hebt, omdat je iets echt heel graag wil bereiken en je bereid bent alles op alles te zetten om daar te komen.

Te veel doorzettingsvermogen kan uiteindelijk zwaar worden. De valkuil is dat je niets meer loslaat en continu maar doorgaat. Je bijt je vast in je doel en uiteindelijk kan het zijn dat je jezelf gaat overvragen.

De relatie van doorzettingsvermogen en stress of burn-out

Zoals we al zeiden: doorzettingsvermogen is iets moois, maar het kan uiteindelijk ook tegen je werken. Als je continu gefocust bent op het behalen van je doelen, alles ervoor aan de kant schuift en alsmaar door blijft gaan, dan kan dit een keer te veel worden. Je vergeet pauzes te nemen, je bent zo gefocust op je doel dat je vergeet te genieten van wat er nu is en ervaart (veel) stress. Doorzetten is prima, maar als je hierbij jezelf uit het oog verliest is het niet meer gezond. Het is niet gek dat veel mensen met een burn-out echte doorzetters zijn; juist de mensen met deze karaktereigenschap zullen kosten wat het kost doorgaan. En ondertussen rennen ze zichzelf voorbij en raken ze uitgeput.

doorzettingsvermogen stress burn-out

Daarbij zullen doorzetters niet alleen gaan voor eigen dromen en doelen, maar weten ze ook door te zetten in lastige situaties. Wanneer er deadlines zijn, als een leidinggevende of collega’s bepaalde verwachtingen hebben of als er simpelweg geen andere keus meer is dan doorgaan. Dit kan het geval zijn wanneer je al zo veel stress ervaart, maar het gevoel hebt dat opgeven geen optie is. Je gaat maar door en door en door, omdat je het idee hebt dat alles anders instort.

Hierdoor kan doorzettingsvermogen dus ook een valkuil zijn en kun je jezelf behoorlijk gaan overvragen. Goed kunnen doorzetten is dus prima, maar er dienen wel grenzen te zijn om jezelf te beschermen.

5 Tips om doorzettingsvermogen te beperken

Hoewel doorzetters blij mogen zijn dat ze beschikken over deze eigenschap, mag het soms ook wel even wat minder. We delen 5 tips met je om doorzettingsvermogen wat te verminderen. Zodat je wél nog steeds je doelen en dromen zult behalen, maar dan op een manier waarbij je niet jezelf voorbij rent.

1.     Neem vaker bewuste pauzes

Eén van de belangrijkste dingen om te doen wanneer je je doorzettingsvermogen wilt beperken is het nemen van bewuste pauzes. Niet alsmaar aan één stuk doorgaan, maar even een moment om op adem te komen. Het voelt misschien zonde van de tijd en nutteloos, maar niets is minder waar. Juist het nemen van voldoende rustmomenten helpen je om inspiratie te laten stromen, op energie te blijven en om rust in je hoofd te creëren.

2.     Evalueer regelmatig om te zien waar je staat

Soms ben je zo gefocust op je doel of wat je wilt behalen, dat je vergeet welke (kleine) doelen je allemaal al bereikt hebt. Door regelmatig te evalueren, zie je waar je staat en wat je al hebt bereikt. Dit geeft je overzicht, duidelijkheid en mogelijk zie je hierdoor dat je best even een stapje terug mag doen. Het hoeft niet altijd beter of sneller, soms is waar je nu staat precies goed.

3.     Plan bewuste tijd met vrienden en familie

Ben jij soms zo gefocust op je doel, dat je vergeet wat er nú allemaal gebeurt? Plan dan eens wat vaker bewust iets met vrienden of familie of ga iets doen wat je leuk vindt. Juist door deze dingen bewust te plannen zul je merken dat het leven nu ook heel leuk is. Het is oké om niet 24/7 de focus op je doelen te leggen. Leven, genieten en plezier hebben zijn erg belangrijk, zeker als je (veel) stress ervaart. Goede zelfzorg is van groot belang!

Tips doorzettingsvermogen beperken

4.     Probeer je doel soms even los te laten

Het loslaten van het doel kan lastig zijn als veel doorzettingsvermogen hebt. Toch is dit soms het beste wat je kunt doen. Het heeft geen zin om heel de tijd op je doel gefocust te zijn. Juist het ondernemen van leuke dingen, bewust tijd nemen voor ontspanningsoefeningen of quality time met je geliefden geeft je rust en zorgt voor ruimte. Gun jezelf deze ontspanning en onthoud: vaak zorgt ontspanning weer voor extra inspiratie dus uiteindelijk win je er ook nog wat mee!

5.     Maak een realistisch plan

Als je veel doorzettingsvermogen hebt is het belangrijk om een realistisch plan te maken én om je hier ook aan te houden. Het is prima om stappen te maken, maar een stapje terug zo nu en dan dat hoort er ook bij. Maak een plan dat realistisch is en zorg voor goede time management, zodat je jezelf niet overvraagt. Als je taken gepland hebt voor één week, verspreid deze dan over twee weken. Op deze manier heb je meer rust, hoef je minder hard te werken en uiteindelijk zul je toch je doel wel behalen. Maar dan met nog wat energie over in plaats van uitgeput.

Doorzettingsvermogen: conclusie

Laten we er niet omheen draaien dat doorzettingsvermogen een enorm mooie eigenschap is. Maar weet wel waar je grenzen liggen. Merk jij dat doorzettingsvermogen hetgeen is waardoor je nu veel stress ervaart of een burn-out hebt? Je bent niet de enige. Het voordeel van dit nadeel is echter: je zult ook voldoende doorzettingsvermogen hebben om te kunnen herstellen. Dus jij komt er zeker wel. Maar je hoeft het niet alleen te doen; een burn-out coach kan jou helpen om te leren omgaan met stress en om doorzettingsvermogen te verminderen. Zodat je uiteindelijk je doelen kunt behalen op een rustige, ontspannen manier waarbij je ook nog kunt genieten van alles wat er nu al is.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven