Zoeken

Zoeken sluiten

DHEA: het belangrijke hormoon dat je niet kent

dinsdag 31 maart 2020

Ken jij het hormoon DHEA? Waarschijnlijk zegt dit je niet veel. Net als de volledige naam Dehydro-epiadrosteron. Het klinkt exotisch, maar DHEA is het meest voorkomende hormoon in het menselijk lichaam. Dan begrijp je direct ook dat het een zeer belangrijk hormoon is. Maar wat doet DHEA precies en wat is de relatie tussen dit hormoon en stress of een burn-out? In deze blog leggen wij je precies uit waar dit hormoon voor dient en wat de gevolgen kunnen zijn wanneer je te weinig of te veel van dit hormoon aanmaakt.

Een uitleg over DHEA

DHEA wordt, net als ongeveer 150 andere hormonen, geproduceerd in je bijnieren. In tegenstelling tot andere hormonen, zijn er ook andere delen van het lichaam die een klein gedeelte van de aanmaak op zich nemen, waaronder de huid. DHEA is niet alleen het meest voorkomende hormoon in ons lichaam, maar ook het belangrijkste. Dit komt doordat DHEA een “basishormoon” is. Uit dit hormoon kunnen andere hormonen worden gemaakt. Zie de werking hiervan als die van een stamcel. Uit een DHEA-hormoon wordt het hormoon gemaakt waar het lichaam behoefte aan heeft. Hormonen die vanuit DHEA kunnen ontstaan, zijn onder andere testosteron en oestrogeen.

DHEA wordt gevormd uit cholesterol. Wat dit betekent voor je gezondheid, daar kom ik later in deze blog op terug.

Wat doet het dan precies?

DHEA heeft een belangrijke beschermende functie in het lichaam. De aanmaak hiervan is gelinkt aan de aanmaak van cortisol. Cortisol staat ook bekend als het “stresshormoon”. Wanneer je last hebt van stress, is het belangrijk om je cortisol te verlagen. Een te hoog cortisol is schadelijk voor de gezondheid. Wanneer je cortisolniveau te hoog is, kun je last krijgen van slecht slapen, een slecht humeur, een verminderde weerstanddepressieve gevoelens, (extreme) vermoeidheid, een te hoge of te lage bloeddruk, spierafbraak en een onrustig gevoel. DHEA is je lichaams natuurlijke manier om je cortisolniveau in balans te houden.

Stijgt je cortisolniveau dan zorgen je bijnieren ervoor dat er ook meer DHEA wordt aangemaakt. Dit hormoon kan vervolgens gebruikt worden voor de aanmaak van hormonen die helpen om je cortisolwaarde te verlagen. Om je een idee te geven van hoeveel hormonen er op elk willekeurig moment in je systeem aanwezig zijn: dagelijks worden er ongeveer 2 miljard DHEA-hormonen door je lichaam aangemaakt.

DHEA vormt deels nog een mysterie

Hoewel duidelijk is wat DHEA doet en waar het voor zorgt, begrijpen wij nog lang niet alles van dit belangrijke hormoon. Zo lijken er verbanden te zijn tussen een te lage DHEA-aanmaak (bijvoorbeeld door bijnieruitputting) en diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Vooral bij oudere mensen lijkt er een verband te bestaan. Mede doordat de natuurlijke aanmaak in de loop der jaren daalt. Definitief bewijs voor de verbanden moet nog geleverd worden. Al enige tijd wordt onderzocht of DHEA-supplementen, die zorgen voor meer aanmaak van dit hormoon, de kans op deze aandoeningen en andere typische ouderdomsziekten kunnen verlagen.

DHEA en stress

De invloed op stress

De invloed van DHEA op stress zal je inmiddels duidelijk zijn. Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vandaar ook dat mensen met te weinig van dit hormoon een groter risico lopen op structurele stress en het oplopen van een burn-out. Wanneer er te weinig van dit hormoon in je lichaam aanwezig is, betekent dit ook dat je lichaam onvoldoende hormonen kan produceren om te veel cortisol te bestrijden.

Te weinig DHEA en andere kwalen

De invloed van DHEA op diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde soorten kanker is nog niet bewezen. Desondanks is al wel bewezen dat te weinig DHEA, naast een te hoog stressniveau, ook bijdraagt aan andere kwalen, aandoeningen en symptomen. Wie te weinig van dit hormoon produceert, loopt een verhoogd risico op:

Wanneer je te weinig DHEA aanmaakt, loop je dus onder andere een verhoogd risico op overgewicht of obesitas. Dit kan gelinkt zijn aan je voedingspatroon en aan je cholesterol. Wanneer je cholesterol te hoog is, zal de aanmaak van DHEA niet voldoende cholesterol verbruiken. Je natuurlijke mechanisme om je cholesterol onder controle te houden, voldoet dan niet meer. Dit brengt zoals je waarschijnlijk weet risico’s met zich mee, zoals het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten of een beroerte.

Waar is het goed voor?

Een gezond DHEA-niveau is zeer belangrijk. Wie een gezond niveau heeft, zal zich niet alleen beter en stabieler voelen, maar ook beter om kunnen gaan met stress. Een gezond DHEA-niveau draagt bij aan:

  • Het voorkomen van overgewicht
  • Een sterk immuunsysteem
  • Een gezond cholesterol
  • Gezond libido
  • Een gezonde huid
  • Lekker in je vel zitten
  • Een scherp geheugen

DHEA niveau uitwerking

Daarnaast is het natuurlijk zo dat een gezonde productie van dit hormoon ook bijdraagt aan het voorkomen van problemen en versterken van goede eigenschappen die geassocieerd zijn met tal van andere hormonen. Het is dan ook belangrijk voor een algeheel gevoel van welzijn.

Wat kan ik doen als ik te weinig van het hormoon aanmaak?

Een te laag DHEA-niveau kan een natuurlijke oorzaak hebben, bijvoorbeeld omdat je bijnieren niet goed werken of omdat er sprake is van een andere hormonale storing. Echter: vaak is er een externe invloed die zorgt voor een te lage aanmaak van het hormoon. Zo hebben roken, alcohol en cafeïne een negatieve invloed op de aanmaak. Ook overgewicht heeft een negatieve invloed. In dat geval is het belangrijk om het cortisolniveau te verlagen.  Je dieet is van grote invloed op de aanmaak van DHEA. Het is belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Snelle suikers hebben een negatieve invloed, terwijl onverzadigde vetten juist een positieve invloed hebben.

Er zijn gelukkig meerdere dingen die je kunt doen wanneer je een te laag gehalte hebt. Voldoende slaap is wellicht het belangrijkste, omdat de productie van DHEA tijdens je slaap plaatsvindt. Sporten, bijvoorbeeld hardlopen, is goed voor de algehele hormoonproductie. Qua voeding kun je het beste eiwitrijk voedsel eten. Eiwit is namelijk een cruciaal bestanddeel voor het produceren van dit hormoon.

Probeer verder voldoende te ontspannen. Dat kan met behulp van onder andere:

Stress vermijden helpt bij de productie van DHEA. Hier zie je echter direct het probleem: een te laag DHEA-niveau kan zorgen voor stress, en stress kan weer zorgen voor een te lage productie. Daarom is het goed om deze vicieuze cirkel te doorbreken en hulp in te schakelen van een professional wanneer je te veel stress ervaart. Onze coaches staan voor je klaar.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven