Complimenten geven is fijn om te doen, maar het is misschien nog wel fijner om complimenten te ontvangen. Hoewel… hoe vaak ben je geneigd een compliment weg te wuiven? Het is vaak nog niet gemakkelijk om werkelijk een compliment aan te nemen. Wist je dat er een nationale complimentendag bestaat? Dit valt jaarlijks op 1 maart, omdat we met zijn allen veel vaker complimenten mogen geven.
Waarom zou je complimenten geven? We zijn snel geneigd om vooral het negatieve te zien. Vanuit biologisch perspectief is dat heel logisch. Je moest vroeger namelijk waakzaam zijn voor gevaar. Als je dit niet deed, kon het je je leven kosten. Onze hersenen zijn er dus op toegespitst om op alles te focussen dat potentieel gevaarlijk is. Van fouten maken op het werk, tot buiten de groep vallen. We zijn daarbij tegenwoordig vooral erg bewust van onze eigen tekortkomingen. Onze innerlijke criticus maakt overuren. Velen zijn onzeker over hun eigen kunnen. We zien zoveel succesvolle mensen en bedrijven om ons heen dat we er zelf misschien maar karig vanaf komen als we onszelf vergelijken met hen.
Maar ook zijn we behoorlijk kritisch op de ander. Die collega die niet reageert op je email, of je partner die zijn sokken niet in de wasmand gooit. Het leidt vaak tot kleine en grote irritaties. Bovendien, als we de lat voor onszelf erg hoog leggen, dan leggen we de lat voor de mensen om ons heen ook vaak hoog.
Juist dan kan het je enorm helpen om heel bewust complimenten te gaan geven. Door complimenten te geven focus je op de positieve eigenschappen of gedragingen van jezelf en de ander. Het is vergelijkbaar met het dagelijks stilstaan waar je dankbaar voor bent. Het helpt echt om een positievere mindset te krijgen. Wel is het daarbij noodzakelijk om een welgemeend compliment te geven. Of, in het geval van dankbaarheid, ook werkelijk te voelen dat je dankbaar bent en weet waarom je dankbaar bent. ‘Neppe’ gevoelens van dankbaarheid of onoprechte complimenten helpen niet. Positieve affirmaties zijn krachtige en oprechte complimenten naar jezelf toe.
Jijzelf hebt er dus zeker baat bij om complimenten te geven. Maar wat dacht je van de ontvangende partij? Die ander kent waarschijnlijk net zoveel onzekerheden als jij en is ook vast niet onbekend met de innerlijke criticus. Als je een ander door middel van een compliment dan een tegengeluid laat horen, kan het diegene even wakker schudden. Ook die ander krijgt zo een positievere mindset!
Bovendien doet waardering voor elkaar de onderlinge relatie altijd goed. Zeker op de werkvloer kan het er ook voor zorgen dat de hoeveelheid stress afneemt. Werknemers die constant maar door rennen, hebben weinig tijd om een ander een complimentje te geven. Als je de tijd neemt om even stil te staan, las je een welkome pauze in voor jezelf. Pauzes zijn essentieel in het reduceren van stress gedurende de dag. Daarnaast hebben wij mensen waardering en oprechte aandacht nodig, we zijn tenslotte sociale dieren. Complimenten geven is een prachtige manier om onszelf en elkaar dit te geven!
Velen van ons vinden het nog een flinke uitdaging om complimenten te ontvangen. We kunnen ons een beetje ongemakkelijk voelen en wuiven het snel weg. Als iemand je een compliment geeft over je kleding, zeg je misschien wel snel dat je het ‘maar tijdens een aanbieding hebt gekocht.’ Alsof dat iets afdoet aan het feit dat je er gewoon leuk uit ziet in die outfit! Als iemand je een compliment geeft over een rapport dat je schreef voor je werk, zeg je misschien wel dat je veel hulp hebt gehad van een andere collega. En dat terwijl jij zelf toch echt het meeste werk hebt gedaan en het stuk hebt geschreven!
Om werkelijk een compliment te ontvangen moeten we erkennen dat wat we hebben gedaan een bepaalde kwaliteit heeft. We hebben een stukje van onszelf erin gelegd. Of dat nu gaat om het kiezen van een nieuwe outfit in de aanbieding, of het schrijven van een rapport. Zelf zijn we vaak kritisch en zien we altijd verbeterpunten. Het is dan net of, in het afwijzen van een compliment, we zeggen: ‘leuk dat jij hier iets positiefs in ziet, maar er klopt iets niet aan hoor! Voordat je daar zelf achter komt, laat ik het je alvast weten.’ We dekken ons dus in. Door negatief over onszelf of ons eigen kunnen te praten, voorkomen we dat een ander erover begint. Het is een vaak onbewust psychologisch trucje om te voorkomen dat we afgewezen worden.
Afwijzing ervaren we allemaal als ontzettend pijnlijk. Zo pijnlijk zelfs, dat we geneigd zijn onszelf bij voorbaat alvast af te wijzen, zodat een ander dat niet kan doen. Het is echter geen recept om voluit te leven vanuit zelfvertrouwen. Je beperkt jezelf en bovendien ontzeg je ook de ander iets. Als die ander een compliment geeft dat goed ontvangen wordt, is dat voor die ander ook prettig. In het geven ligt het ontvangen en in het ontvangen ligt het geven. Het één kan niet zonder het ander. Als jij een compliment dus niet kan ontvangen, ontneem je de ander de kans om een welgemeend compliment te geven! Zo bezien is het dus zo gek nog niet om jezelf te gaan oefenen in het ontvangen van complimenten.
Oefenen met ontvangen is lastiger dan oefenen met geven. Want we zijn afhankelijk van de ander. We moeten eerst maar afwachten op een compliment! Daarom kan je beter beginnen met het geven van complimenten. Dit ligt binnen jouw controle. Neem iedere dag eens de tijd om minstens één welgemeend compliment aan iemand te geven. Je zult zien dat het je steeds makkelijker afgaat. Het veroorzaakt een positieve spiraal, want naarmate anderen telkens door jou gewaardeerd worden, zullen zij automatisch ook meer waardering gaan krijgen voor jou. En dit komt dan tot uiting in het geven van complimenten. En daar is jouw mogelijkheid tot het oefenen in het ontvangen!
Het vraagt een wat langere adem om gewend te raken aan het geven van complimenten. Zeker als je je bevindt in een omgeving waar het niet heel gewoon is om complimenten te geven. Juist dan is het een mooi streven om dagelijks een complimentje uit te delen. Probeer het gewoon eens, en ontdek wat voor effect het heeft!
Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.
Direct contact Of bel 085 - 5363606