Zoeken

Zoeken sluiten

Claustrofobie: hoe ga je ermee om? Wij geven tips

dinsdag 20 juli 2021

Claustrofobie staat voor engtevrees. Hierbij ervaren mensen angst als zij zich in kleine ruimtes bevinden, zoals in een lift of in een vliegtuig. Deze angst kan verschillende lichamelijke en mentale klachten geven. Denk bijvoorbeeld aan hartkloppingen of overmatig zweten. Daarnaast kun je niet meer helder denken door de stress die het je geeft. Soms kan deze angst zo heftig zijn dat dit zich zelfs kan uiten in een paniekaanval. Is claustrofobie eigenlijk hetzelfde als een paniekstoornis? In dit blogartikel kom je meer te weten over claustrofobie. Wat zijn de symptomen van deze aandoening en hoe kun je het verhelpen? Laat angst het niet van jou overnemen!

claustrofobie

Claustrofobie: wat is dat?

Als je last hebt van claustrofobie dan ervaar je angstgevoelens zodra je je in een kleine of afgesloten ruimte bevindt. Echter de eigenlijke angst ligt bij het feit dat je vanuit deze ruimte niet ineens weg kan gaan mocht dat nodig zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als je in een vliegtuig zit. Veel mensen met vliegangst hebben dan ook vaak last van claustrofobie. Als je je in een grote massa bevindt waar je niet makkelijk weg kunt en dat angst geeft, spreken we van agorafobie. Het zijn echter beide vormen van fobieën die je het leven behoorlijk lastig kunnen maken.

Hoe ontstaat het?

Als je zelf nog nooit last hebt gehad van claustrofobie kun je het je misschien moeilijk voorstellen. Vaak begint het door een ervaring of trauma uit het verleden. Wellicht heb je weleens meegemaakt dat je vast kwam te zitten in een lift of dat de toiletdeur niet meer openging. Daarnaast kan het ook een erfelijke aandoening zijn. Claustrofobie komt voor in zowel milde als ernstige vorm en bij ongeveer 10% van de bevolking.

Is het een paniekstoornis?

Bij een hevige vorm van claustrofobie kan men zelfs last krijgen van een paniekaanval. Dit is een heftig gevoel van angst. Je denkt de controle te verliezen en krijgt zeer beangstigende gedachten. Claustrofobie is echter niet hetzelfde als een paniekstoornis. Waar claustrofobie voorkomt wanneer men zich in kleine ruimtes bevindt, kan een paniekstoornis ook op een ander moment of tijdens een andere situatie opspelen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Claustrofobie symptomen

Claustrofobie symptomen kunnen zich zowel lichamelijk als mentaal uiten. Vaak begint het met trillende handen en een snelle ademhaling. Zo kun je last krijgen van hyperventilatie. Je wordt kortademig en krijgt een benauwd gevoel. Soms hebben mensen het gevoel geen lucht meer te krijgen. Het gebeurt soms ook dat men door de angst en de stress gaat flauwvallen. Als gevolg van de angstgevoelens komt er te weinig zuurstof in het lichaam en onze hersenen. Soms wordt je bleek of duizelig.

Na afloop kun je last hebben van hoofdpijn, buikpijn of je erg vermoeid voelen. Daarnaast kun je minder eetlust hebben of darmklachten hebben. Claustrofobie kan ook mentale symptomen geven, zoals verlies van focus of je kunt moeite hebben met je concentratie. Je hebt het gevoel de controle te verliezen en je gedachten nemen het als het ware van je over. Kortom, de symptomen van claustrofobie komen sterk overeen met de symptomen van stress, angst en een burn-out.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

claustrofobie

Wat kun je eraan doen? 5 tips

Beter omgaan met claustrofobie draait ten eerste om ontspanning en een gezonde mentale balans. Zo kun je claustrofobie zelfs helemaal helpen te voorkomen. En hoef je dergelijke plekken en situaties die jou angst geven, niet meer direct te vermijden.

Zorg voor een diepe ademhaling

Een diepe ademhaling zorgt direct voor meer onstpanning. Probeer liever door de neus te ademen dan door de mond. Tevens is de buikademhaling aan te raden als je voelt dat je lucht tekort komt. Zowel de neusademhaling als de buikademhaling worden ook toegepast als onderdeel van chronische hyperventilatie oefeningen.

Ga de angst niet uit de weg

Als je weet welke plekken of situaties jou claustrofobie geven, ga de angst dan niet uit de weg. Je kunt samen met een vertrouwd persoon zelfs deze plek bewust opzoeken om je angst te kunnen overwinnen.

Gebruik positieve affirmaties

Het kan echt helpen om, zodra je claustrofobie ervaart, zoals in een vliegtuig of op een toilet, gebruik te maken van positieve affirmaties. Zeg bijvoorbeeld continue tegen jezelf: ‘ik ben veilig’ of ‘ik word altijd beschermd’.

Voorkom een tekort aan voedingsstoffen

Wat is de link tussen claustrofobie en voeding? Mensen met claustrofobie hebben vaak meer last van angstgevoelens. Hoewel er meerdere oorzaken kunnen zijn van angst, speelt een tekort aan bepaalde voedingsstoffen ook mee. Met name het anti-stress mineraal magnesium, maar ook vitamine D zorgt voor een betere emotionele balans. Andere belangrijke vitaminen en mineralen voor een goede geestelijke balans zijn ijzer, vitamine B12, B2 en C. Wees daarnaast voorzichtig met het gebruik van gluten, koffie en alcohol, deze kunnen de angst versterken.

Ontspanning in de natuur

Als je ervoor zorgt dat je regelmatig tijd doorbrengt in de natuur, zul je je vaker veel ontspannender voelen. Zo zal angst, paniek en stress veel minder kans krijgen in jouw leven. De natuur geeft ons direct een kalmerend gevoel waardoor je ook beter bestand zult zijn tegen claustrofobie. Denk bijvoorbeeld aan bosbaden waarbij je zowel verbinding maakt met de natuur als met jezelf.

claustrofobie

Claustrofobie behandelen kun je zelf

Om claustrofobie zoveel mogelijk te verhelpen is het helemaal niet nodig om een dure therapeut in te schakelen. Wel vergt het enige aandacht met en voor jezelf. Het draait allereerst om stress verminderen. Als je al stress ervaart in je leven, zal claustrofobie ook meer de kans krijgen. Herken je de symptomen van stress, zoals stemmingswisselingen en weinig energie? Ga dan serieus op zoek naar manieren van ontspanning die bij jou passen, zoals mediteren of yoga.

Maak daarnaast ook ruimte voor creativiteit en positiviteit. Bovendien pas je jouw levensstijl aan met voldoende beweging en gezonde voeding. Tenslotte zorg je voor zoveel mogelijk goede zuurstof uit de natuur en een goede ademhaling. Vind je het toch moeilijk om dit alleen te doen? Dan kan wandelcoaching jou wellicht helpen. Al wandelend in de natuur kun je jouw angsten bespreken met een coach die jou begrijpt. Kortom, zo geef je claustrofobie steeds minder kans!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven