Zoeken

Zoeken sluiten

Chronische hyperventilatie symptomen

zaterdag 14 november 2020

We zijn ons vaak niet bewust van onze ademhaling, totdat het niet zo soepel verloopt als het zou moeten. Bijvoorbeeld door hyperventilatie. Wanneer je aan het hyperventileren bent, adem je te veel in te korte tijd waardoor je last kunt krijgen van verschillende klachten. Bij hyperventilatie denken we vaak aan het krijgen van een aanval waarbij iemand nauwelijks nog lucht krijgt en heel snel ademt. Echter ziet het er niet altijd zo uit. Als het gaat om chronische hyperventilatie kan het namelijk zo zijn dat je langere tijd te veel ademt maar je hier niet helemaal bewust van bent. Om dit te kunnen herkennen delen we in dit artikel meer over chronische hyperventilatie en over de chronische hyperventilatie symptomen.

Wat is chronische hyperventilatie?

De ademhaling gaat normaliter vanzelf. Het is een proces waarbij we niet na hoeven te denken over wat we doen. In het gunstigste geval ademt een gezonde volwassene tussen de 7 en de 10 keer in een minuut. Dit zou je eens bij jezelf kunnen testen. Het is niet erg als je 1 of 2 ademhalingen boven zit, maar wanneer het meer wordt, zit je boven het gemiddelde. Het verschil tussen acute hyperventilatie en chronische hyperventilatie, is dat je bij acute hyperventilatie in een keer duizelig wordt, alles ziet draaien en mogelijk flauwvalt. Dit komt dan eenmalig voor. Bij chronische hyperventilatie zijn de klachten voor langere tijd aanwezig maar meer op de achtergrond. Dit zorgt ervoor dat het wel jaren kan duren voordat de diagnose chronische hyperventilatie gesteld wordt.

De ademhaling kan worden beïnvloedt door lichamelijke inspanning, maar ook door spanningen, angst of stress. Wanneer er stress ontstaat maakt het lichaam adrenaline en cortisol aan, en het gaat zich klaar maken om te vechten of vluchten voor mogelijk gevaar. Doordat je lichaam klaar wordt gemaakt om zich in te spannen gaat je hartslag en ademhaling omhoog. Als de psychische klachten niet verholpen worden, en de spanning continu in het lichaam blijft, kun je last krijgen van chronische hyperventilatie. We zullen hieronder met je delen van welke chronische hyperventilatie symptomen je last kunt krijgen.

Chronische hyperventilatie symptomen lijst

Chronische hyperventilatie symptomen lijst

Er zijn verschillende chronische hyperventilatie symptomen waar je last van kunt hebben. We hebben de meest voorkomende symptomen van chronische hyperventilatie op een rijtje gezet.

Zoals je ziet zijn de klachten uit de chronische hyperventilatie symptomen lijst erg uiteenlopend. Het hoeft niet zo te zijn dat je van ieder symptoom last hebt, maar ze kunnen wel voorkomen. Wanneer je de chronische hyperventilatie symptomen herkent bij jezelf, is het belangrijk om te onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Ervaar je veel stress? Heb je veel angsten? Regelmatig last van paniekaanvallen? Spanning in je lichaam kan veel klachten veroorzaken. Daarbij is het belangrijk om niet alleen de symptomen, maar juist de oorzaak aan te pakken. Twijfel je of je last hebt van hyperventilatie door stress? Dan kun je onze gratis stress test doen, na het invullen van de vragenlijst zul je zien wat jouw stressniveau is en of de klachten stress gerelateerd zijn.

chronisch hyperventileren symptomen

Wat kun je doen aan chronische hyperventilatie symptomen?

Zoals we hierboven ook al vermeldde is het op de eerste plaats belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is van de chronische hyperventilatie symptomen. Want door de oorzaak aan te pakken kun je meteen het hele probleem oplossen. Symptoombestrijding kan wel even verlichting bieden, maar biedt geen permanente oplossing. Onderstaande tips zijn zowel gunstig bij chronische hyperventilatie symptomen als bij stress. Dus als stress, spanning of angst de oorzaak is, kunnen onderstaande tips ondersteuning bieden om zowel de oorzaak, als de symptomen aan te pakken.

1.     Ademhalingsoefeningen

Door dagelijks ademhalingsoefeningen te doen, kun je jezelf trainen om op een goede manier adem te halen. De focus ligt tijdens het uitvoeren van de oefeningen op een buikademhaling. Het probleem bij hyperventilatie is namelijk dat er te hoog geademd wordt. Door te ademen door je buik kom je weer in een lage ademhaling. Het uitvoeren van ademhalingsoefeningen is tevens een goede manier om stress te verminderen.

2.     Beoefen yoga

Het beoefenen van yoga gaat om meer dan de houdingen die worden aangenomen. Ademhaling is iets wat bij yoga centraal staat, het is namelijk een cruciaal onderdeel om alle yogaoefeningen goed uit te kunnen voeren. Daarbij zijn er speciale yoga ademhalingsoefeningen voor meer balans, rust en ontspanning. Door het beoefenen van yoga ben je dus zowel met je lichaam bezig als met je ademhaling. Een goede manier om bewuster met je ademhaling om te gaan. Daarbij is yoga enorm goed om tot ontspanning te komen. Het is daarom goed om yoga te beoefenen wanneer je spanning, stress, burn-out, angst of paniek ervaart.

3.     Mindfulness

Bij mindfulness staat bewustwording centraal. Wanneer je lijdt aan chronische hyperventilatie ben je je waarschijnlijk niet volledig bewust van je ademhaling. Mede ook omdat je hoofd vooral druk bezig is met alle stress, spanning en angst. Door je vaker te richten op mindfulness kun je leren om bewuster in het hier en nu te leven. Om niet continu in je hoofd bezig te zijn met gisteren en morgen, maar met vandaag. Met wat er nu is. Al je gedachten mogen er zijn, je laat ze komen en gaan zonder er al te veel aandacht aan te besteden. Wat voel je in je lichaam? Wat vertellen je zintuigen? Word je er bewust van, maar laat het daar vervolgens bij. Door dagelijks mindfulness te beoefenen, bijvoorbeeld in combinatie met ademhalingsoefeningen, zul je meer rust in je hoofd en lichaam gaan ervaren.

symptomen chronische hyperventilatie

Chronische hyperventilatie symptomen als signaal van het lichaam

Wanneer je jezelf herkent in de chronische hyperventilatie symptomen lijst, is het belangrijk om dit serieus te nemen. Zoals we al aangaven kun je onze gratis test doen om te onderzoeken hoeveel stress je ervaart. Ligt het niet aan stress? Dan raden we aan om te informeren bij je huisarts. Als het wel aan stress ligt, weet dan dat daar iets aan te doen is. Een burn-out coach van Liberi kan je ondersteuning bieden in dit proces. Samen kijken jullie naar wat er nu speelt, hoe je om kunt leren gaan met stress en meer ontspanning kunt ervaren. Door met een van onze coaches aan de slag te gaan zul je niet alleen de stress symptomen – zoals chronische hyperventilatie – kunnen oplossen, maar ook de daadwerkelijke oorzaak. Hierdoor zul je uiteindelijk veerkrachtiger, meer ontspannen en positiever in het leven staan.

 

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven