Zoeken

Zoeken sluiten

Oefeningen tegen chronische hyperventilatie

maandag 19 juli 2021

Chronische hyperventilatie kan ontzettend beangstigend zijn. Het kan ontstaan door angst, emotie, stress of paniek. Chronische hyperventilatie is niet zomaar hyperventilatie. Iedereen kan wel eens last hebben gehad van hyperventileren. Wanneer het chronisch is, is dit echter iets waar je regelmatig of zelfs vaak last van hebt. Bijvoorbeeld elke keer wanneer je spanning ervaart. Maar hoe komt dit nu? En nog belangrijker: wat kun je er tegen doen. In deze blog geef ik zes tips om chronische hyperventilatie te overwinnen. Wat je kunt lezen:

Wat is chronische hyperventilatie nu precies?

Chronische hyperventilatie ontstaat zodra wij door bijvoorbeeld stress minder diep en sneller gaan ademhalen. Het gevolg hiervan is dat jouw lichaam te veel zuurstof krijgt. Hierdoor raakt de verhouding tussen zuurstof en kooldioxide in je bloed verstoord. Hierdoor verandert de zuurgraad van je bloed. Als reactie hierop zullen de bloedvaten zich gaan vernauwen. Dit zorgt ervoor dat bloed minder eenvoudig bij je organen kan komen. Dat heeft natuurlijk gevolgen. Stress, angst en paniek zijn de voornaamste oorzaken van chronische hyperventilatie. Bij hyperventilatie ben je vaak de controle kwijt over je ademhaling. Hierdoor kun je juist weer meer stress of angst ervaren waardoor je in een cirkel terechtkomt. Het is dan van belang om de oorzaken aan te pakken, maar ook om te zorgen hoe je in jouw dagelijks leven kunt omgaan met chronische hyperventilatie.

chronische hyperventilatie oefeningen

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat maakt chronische hyperventilatie zo vervelend?

Chronische hyperventilatie is vervelend omdat de gevolgen best heftig kunnen zijn. Je kunt het gevoel krijgen moeilijk te kunnen ademen. Ook kun je duizelig worden of hartkloppingen krijgen. Dat maakt chronische hyperventilatie ontzettend beangstigend. Het is heel erg belangrijk om te onthouden dat chronische hyperventilatie beangstigend maar meestal ongevaarlijk kan zijn. Het probleem is alleen dat wanneer je hierin blijft hangen, je echt heftige gevolgen kunt ervaren. Dat maakt het lastig om te kalmeren. In het ergste geval kun je flauwvallen. Al komt dit – zelfs bij chronische hyperventilatie – veel minder vaak voor dan men denkt. Flauwvallen kan natuurlijk wel ontzettend gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer je aan het fietsen of autorijden bent, of apparaten bedient om maar enkele voorbeelden te noemen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Wat kun je doen bij chronische hyperventilatie?

Chronische hyperventilatie kun je onder controle krijgen. Het is namelijk geen aandoening of iets dergelijks. Het is iets dat je zelf creëert. Vervelend, maar dat betekent wel dat het in jouw macht ligt om het op te lossen. Natuurlijk is dat eenvoudiger gezegd dan gedaan. Niemand wil chronische hyperventilatie ervaren. Het zorgt voor angst en stress, wat er dan weer voor zorgt dat je problemen alleen maar verergeren. Maar wat kun je nu doen bij chronische hyperventilatie? Probeer de onderstaande oefeningen is eens.

Het helpt je om steeds beter op je ademhaling te gaan letten. Het zal niet alleen helpen om stress en angstklachten te verminderen, maar ook zorgt het voor een gezonde bloeddruk. Daarnaast zul je beter slapen. Bij chronische hyperventilatie is het ook van belang om jouw zelfliefde te vergroten, namelijk de verbinding met jezelf. Wanneer kun je de chronische hyperventilatie oefeningen toepassen? Dit kun je op ieder moment van de dag doen. Het kan je wel helpen om dit te doen tijdens het wandelen, het bosbaden, tijdens yoga of tijdens meditatie. De buitenlucht geeft ons ook direct meer zuurstof en het maakt je eerder ontspannen. Chronische hyperventilatie oefeningen zijn eigenlijk ook een vorm van self care. Het geeft je weer rust in je hoofd. Het helpt je om negatieve gedachten los te laten en weer positief te denken.

Oefeningen tegen chronische hyperventilatie

1. Buikademhaling

Een buikademhaling is een heel natuurlijke manier van ademhalen, net zoals baby’s dat nog doen. Wist je dat je meer lucht krijgt als je inademt via je buik? Doordat je je buik laat ontspannen, neem je op de juiste manier zuurstof op. De buikademhaling kun je zowel liggend als zittend doen. Je ademt in en uit door je neus en je legt hierbij je handen op je buik. Zorg hierbij altijd voor een lange uitademing. Dit zorgt ervoor dat je niet te veel zuurstof binnenkrijgt.

chronische hyperventilatie oefeningen

2. Neusademhaling

Ook de neusademhaling is een chronische hyperventilatie oefening die je dagelijks kunt toepassen. Deze ademhalingsoefening kun je zowel ‘s ochtends als ‘s avonds doen. Hierbij adem je 10x lang en diep in en uit door je neus. Met een goede neusademhaling voorkom je ook de schadelijke effecten van luchtvervuiling. Een neusademhaling zorgt namelijk snel voor nieuwe, gezonde en zuivere lucht. Met een mondademhaling vergroot je de kans op een benauwd gevoel. Juist dit wil je voorkomen als je al last hebt van chronische hyperventilatie. Een neusademhaling maakt je gelijk ontspannen. Met name je zenuwstelsel oftewel de nervus vagus zal zich ontspannen. Het helpt je ook om een betere buikademhaling te krijgen. Je longen krijgen met een neusademhaling veel beter de kans om nieuwe zuurstof op te nemen.

3. Neusgat ademhaling

Ken je de neusgat ademhaling al? Ook deze ademhalingsoefening zal jou veel rust kunnen geven. Hoe gaat deze oefening in zijn werk? Hierbij knijp je een neusgat dicht en met het andere neusgat adem je in en uit. Vervolgens wissel je dit om. Dit kun je een aantal keren herhalen, probeer het maar eens. Als je vaak kortademig bent, kan deze oefening jou helpen. Ook wordt het op deze manier vrijwel onmogelijk om te veel zuurstof in te ademen (wat dus gebeurt bij chronische hyperventilatie).

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

chronische hyperventilatie oefeningen

4. Zelfliefde

Naast bovengenoemde ademhalingsoefeningen, speelt ook zelfliefde en authentiek zijn een grote rol in het omgaan met chronische hyperventilatie. En zelfs in het voorkomen van chronische hyperventilatie. Positieve affirmaties kunnen hier zeker aan bijdragen, zoals ‘ik vertrouw op mezelf’ of ‘ik ben geliefd’. Zelfliefde helpt je op weg van minder onzekerheid en angst, naar meer zelfvertrouwen en zelfwaardering. Zo zul je minder stress ervaren wanneer je de dingen doet die je graag doet. En dat zorgt uiteindelijk voor minder hyperventilatie. Waarom? Omdat chronische hyperventilatie vaak het resultaat is van angst, paniek of stress.

5. Mindset

Daarnaast is jouw mindset ook van invloed bij chronische hyperventilatie. Wees je ervan bewust dat jij niet je gedachten bent. Gedachten komen en gaan. Zo kun je onnodig piekeren en drukte in je hoofd voorkomen. Een positieve mindset is meer dan alleen positief denken. Zo speelt ook dankbaarheid een essentiële rol. Schrijf een maand lang eens dagelijks vijf dingen op waar je dankbaar voor bent. Zelfs voor de kleinste dingen in je leven.

Ga bewegen om chronische hyperventilatie tegen te gaan

Mochten de vijf bovenstaande tips niet helpen, dan is er altijd nog een andere uiterst effectieve oplossing: bewegen. Dit klinkt misschien tegenstrijdig: je hebt het benauwd en dus moet je nog harder gaan werken? Maar dit is een logisch advies. Op het moment dat je intensiever gaat bewegen, gaat je hartslag omhoog. Dit betekent dat het teveel aan zuurstof in je bloed eerder kan worden verbruikt waardoor de juiste verhouding in je bloed sneller terugkeert. Bovendien zul je door je in te spannen anders (beter!) gaan ademen en zal je hyperventilatie stoppen.

Zo ga je om met chronische hyperventilatie

Chronische hyperventilatie ontstaat vaak in tijden van stress, onrust of angst. Daarnaast komt het voor bij grote levensveranderingen, zoals een verhuizing of een scheiding. Chronische hyperventilatie oefeningen kunnen je ademhaling reguleren. Daarnaast kan het zorgen voor meer focus en meer rust. Bovendien helpt het ons in het nu te blijven. We zijn immers vaak bezig met het verleden of de toekomst. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot angstklachten. Bij chronische hyperventilatie is er vaak sprake van een oppervlakkige ademhaling waardoor je lichaam en je brein te veel zuurstof krijgen. Bij chronische hyperventilatie oefeningen staat dieper in- én uitademen centraal. Wist je dat goed ademen gelukkig maakt?

Een goede ademhaling, gezonde voeding en voldoende ontspanning en beweging zijn van groot belang. Vergeet daarbij niet om voldoende aandacht te geven aan mindfulness, zoals met yoga of meditatie. Daarnaast vraag je jezelf af of je wel genoeg zelfliefde bezit, maar ook, wanneer voel jij dankbaarheid? Zo werk je optimaal aan het verminderen van stress in je leven. We zitten vaak teveel in ons hoofd en te weinig in ons gevoel, herkenbaar?

Veelgestelde vragen

hronische hyperventilatie ontstaat zodra wij door bijvoorbeeld stress minder diep en sneller gaan ademhalen. Het gevolg hiervan is dat jouw lichaam te veel zuurstof krijgt. Hierdoor raakt de verhouding tussen zuurstof en kooldioxide in je bloed verstoord. Hierdoor verandert de zuurgraad van je bloed. Als reactie hierop zullen de bloedvaten zich gaan vernauwen. Dit zorgt ervoor dat bloed minder eenvoudig bij je organen kan komen. Dat heeft natuurlijk gevolgen. Stress, angst en paniek zijn de voornaamste oorzaken van chronische hyperventilatie. Bij hyperventilatie ben je vaak de controle kwijt over je ademhaling.
Chronische hyperventilatie is vervelend omdat de gevolgen best heftig kunnen zijn. Je kunt het gevoel krijgen moeilijk te kunnen ademen. Ook kun je duizelig worden of hartkloppingen krijgen. Dat maakt chronische hyperventilatie ontzettend beangstigend. Het is heel erg belangrijk om te onthouden dat chronische hyperventilatie beangstigend maar meestal ongevaarlijk kan zijn. Het probleem is alleen dat wanneer je hierin blijft hangen, je echt heftige gevolgen kunt ervaren. Dat maakt het lastig om te kalmeren. In het ergste geval kun je flauwvallen. Al komt dit - zelfs bij chronische hyperventilatie - veel minder vaak voor dan men denkt. Flauwvallen kan natuurlijk wel ontzettend gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer je aan het fietsen of autorijden bent, of apparaten bedient om maar enkele voorbeelden te noemen.
Het helpt je om steeds beter op je ademhaling te gaan letten. Het zal niet alleen helpen om stress en angstklachten te verminderen, maar ook zorgt het voor een gezonde bloeddruk. Daarnaast zul je beter slapen. Bij chronische hyperventilatie is het ook van belang om jouw zelfliefde te vergroten, namelijk de verbinding met jezelf. Wanneer kun je de chronische hyperventilatie oefeningen toepassen? Dit kun je op ieder moment van de dag doen. Het kan je wel helpen om dit te doen tijdens het wandelen, het bosbaden, tijdens yoga of tijdens meditatie. De buitenlucht geeft ons ook direct meer zuurstof en het maakt je eerder ontspannen.
Dit klinkt misschien tegenstrijdig: je hebt het benauwd en dus moet je nog harder gaan werken? Maar dit is een logisch advies. Op het moment dat je intensiever gaat bewegen, gaat je hartslag omhoog. Dit betekent dat het teveel aan zuurstof in je bloed eerder kan worden verbruikt waardoor de juiste verhouding in je bloed sneller terugkeert. Bovendien zul je door je in te spannen anders (beter!) gaan ademen en zal je hyperventilatie stoppen.
Chronische hyperventilatie ontstaat vaak in tijden van stress, onrust of angst. Daarnaast komt het voor bij grote levensveranderingen, zoals een verhuizing of een scheiding. Chronische hyperventilatie oefeningen kunnen je ademhaling reguleren. Daarnaast kan het zorgen voor meer focus en meer rust. Bovendien helpt het ons in het nu te blijven. We zijn immers vaak bezig met het verleden of de toekomst. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot angstklachten. Bij chronische hyperventilatie is er vaak sprake van een oppervlakkige ademhaling waardoor je lichaam en je brein te veel zuurstof krijgen. Bij chronische hyperventilatie oefeningen staat dieper in- én uitademen centraal. Wist je dat goed ademen gelukkig maakt?

Bronvermelding:

Met een goede neusademhaling voorkom je ook de schadelijke effecten van luchtvervuiling.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Laat een reactie achter op dit blogartikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven