Zoeken

Zoeken sluiten

Buiten slapen: minder stress en meer voordelen

zaterdag 7 mei 2022

Buiten slapen: minder stress en meer voordelen

Door baby’s buiten te laten slapen, zullen ze vaak eerder in slaap vallen, maar ook zullen ze beter slapen. De buitenlucht heeft namelijk een kalmerend effect. Daarnaast bevordert de buitenlucht de aanmaak van vitamine D. Zo zal het immuunsysteem worden verhoogd. Bovendien is frisse lucht goed voor de longen van de baby. Maar wist je dat deze gezondheidsvoordelen ook voor volwassenen werken? We krijgen steeds vaker te maken met slaapproblemen vanwege stress- en angstklachten. Zo kan stress ons wakker houden waardoor we bijvoorbeeld te maken krijgen met slapeloosheid. Daarnaast wordt ons slaapritme dikwijls verstoord doordat we langdurig in kunstlicht zitten. Dit verstoort namelijk ons natuurlijke dag- en nachtritme. Voldoende goede slaap is net zo belangrijk voor onze weerstand als gezonde voeding en bewegen.

Kortom, als je in de buitenlucht gaat overnachten, zou dat ook voor jou kunnen werken bij stress. Heb je last van een onrustig gevoel of sombere gevoelens? Door buiten te slapen zorg je voor ontspanning en plezier. In dit blogartikel ontdek je alle voordelen van buiten slapen!

buiten slapen

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Stress symptomen herkennen

Leer belangrijke stress symptomen herkennen en laat buiten slapen je helpen met stress verminderen. Met name als je vaker last hebt van een gespannen gevoel of een rusteloos gevoel, maar ook merk je misschien chaos in je hoofd Je gaat je steeds vaker zorgen maken en piekeren Dit kan uiteindelijk weer leiden tot meer negatieve gedachten

Buiten slapen bij slaapproblemen

Ervaar je slaapproblemen, zoals slapeloosheid dan zul je beter slapen door regelmatig buiten te slapen. Als je tenslotte langere tijd slaaptekort hebt, kan dit nare gevolgen hebben voor je gezondheid. Het zal niet alleen leiden tot minder energie en oververmoeidheid, maar ook mentaal geeft dit klachten. Denk bijvoorbeeld aan concentratieproblemen en moeite hebben om de focus te behouden. Bovendien kun je vaker een kort lontje hebben en zal genieten steeds lastiger worden. Tenslotte kunnen er ook lichamelijke klachten ontstaan, zoals spanningshoofdpijn of darmklachten.

Ben jij vaak chagrijnig, en dan vooral in de ochtend? Dan zul je merken dat slapen in de open lucht zeker kan helpen om dit te verminderen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Waarom is buiten slapen gezond voor je?

Het is gezond voor een baby om buiten een dutje te doen. Maar niet alleen baby’s, maar ook volwassenen kunnen er baat bij hebben. Zo profiteer je meer van gezond zonlicht. Daarnaast verhoogt het ons gelukshormoon serotonine Zo kan het zowel jouw lichamelijke als jouw mentale, maar ook emotionele gezondheid helpen verbeteren.

Tips voor buiten slapen

Wil je overnachten in de buitenlucht voor het eerst gaan proberen? Dan hoef je niet direct met een tent ver te gaan reizen. Begin eens met een nachtje slapen in de tuin. Maak een warme, droge plek en vermijd zoveel mogelijk kunstlicht. Tenslotte is het de bedoeling van buiten slapen dat je eigenlijk één wordt met de natuur. Zo ga je zoveel mogelijk mee met het natuurlijke ritme van de dag en de nacht. Vervolgens probeer je een week achtereen iedere nacht buiten te slapen. Zo zul je eerder de voordelen ervan opmerken. Lees snel verder om alle voordelen te ontdekken van slapen in de buitenlucht.

buiten slapen

Buiten slapen voor jouw gezondheid

Ontdek alle voordelen van slapen in de buitenlucht:

Natuurlijk dag- en nachtritme

Het is gezond om op een natuurlijke manier wakker te worden met daglicht. Het zorgt namelijk voor een natuurlijke aanmaak van melatonine, ons slaaphormoon. ‘s Ochtends ontwaken met natuurlijk licht is dan ook veel rustiger voor ons dan wakker worden van de wekker.

Stabiele bloedsuikerspiegel

Als ons slaaphormoon goed werkt, heeft dit ook een positief effect op de bloedsuikerspiegel. Zo kan het zelfs overgewicht helpen voorkomen.

Meer zuurstof in de longen

Door buiten te slapen verhoog je de zuurstof in de longen. Dit zal ook onze ademhaling ten goede komen.

Voor het immuunsysteem

Voor ons immuunsysteem is vitamine D door daglicht onmisbaar. Daarnaast profiteer je van de voordelen van de natuur als je buiten slaapt. Als je buiten gaat overnachten, heeft dat dan ook dezelfde voordelen als bosbaden. Kortom, buiten slapen heeft, net als gezond eten en bewegen een positieve invloed op ons immuunsysteem

Voor een gezond brein

Wist je dat slapen in de buitenlucht ook voordelen heeft voor ons brein? Zo laat het ons weer helder denken, want het geeft weer rust in je hoofd.

Voor gezonde spieren

Buiten slapen kan ook ten gunste komen van je spieren. Zo zul je sneller kunnen herstellen van spierpijn.

Frisse lucht is gezond

De kwaliteit van de binnenlucht is vaak niet optimaal. Vooral als we, bijvoorbeeld tijdens werk, gebruik maken van airconditioning of verwarming.

Buiten slapen vermindert stress

Als je buiten slaapt kan het ons stresshormoon cortisol laten verlagen. Zo krijgen onze feel good hormonen, zoals serotonine meer kans. Lichamelijk en mentaal zul je je dan beter gaan voelen. De natuur helpt ons ontspannen en zorgt voor een goede gemoedstoestand. Wist je dat overnachten in de buitenlucht ook kan zorgen voor een gezonde bloeddruk?

Meer energie

Als je langere tijd achtereen buiten slaapt, zul je merken dat je meer energie krijgt. Kortom, je krijgt weer meer zin om dingen te ondernemen.

Maakt je kalmer

Zowel de frisse buitenlucht als de energie van de natuur zorgen ervoor dat we kalmer worden. Daarbij zal het je meer in contact brengen met jezelf. Bovendien kun je de verbinding met anderen verbeteren, zoals met je partner of je familie. Tenslotte kan buiten slapen ook helpen om meer in het nu te leven, want het maakt je mindful.

Slaapproblemen oplossen

Wil je slapeloosheid helpen voorkomen? Dan kan slapen in de openlucht het natuurlijke slaapritme weer kunnen bevorderen.

Vermindert angstklachten

Buiten slapen kan ook helpen bij angst verminderen. Als je  overprikkeld bent, neemt namelijk de kans op angstklachten toe.

buiten slapen

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Stress? Slaap eens in de buitenlucht

Waarom is buiten slapen gezond voor je?

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je stress hebt: slapen in de buitenlucht. Toch kan dit hele positieve effecten hebben op zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid. Zo draagt het bij aan een sterke weerstand Bij stress is er vaak sprake van overprikkeling waardoor er rust en ruimte ontbreekt voor nieuwe inspiratie en creativiteit Als je buiten slaapt, heeft het een rustgevend effect op de hersenen waardoor het ons helpt om stressbestendig te blijven. Bovendien draagt het bij aan een positieve mindset

Contact met de aarde

Als je buiten slaapt, heb je optimaal contact met de aarde. Net zoals bijvoorbeeld het lopen op blote voeten. Het haalt spanning en teveel prikkels weg uit je lijf en je hoofd. Vooral een hoogsensitief persoon kan baat hebben bij  slapen in de buitenlucht.

Hoe kan je buiten slapen?

Buiten slapen doe je bijvoorbeeld in een tent, maar je hoeft niet naar een ver oord te reizen voor een slaapplek in de natuur. Door gewoon in je achtertuin buiten te slapen zul je ook deze voordelen ervaren voor je gezondheid. Weg met de drukte in je hoofd naar meer rust in je hoofd

Kortom, laat buiten slapen de spanning in je lijf en je hoofd verdwijnen!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven