Zoeken

Zoeken sluiten

Brain fog door stress: wat kun je doen?

vrijdag 18 maart 2022

Brain fog door stress: wat kun je doen?

Heb jij last van brain fog? Brain fog is ook wel een andere benaming voor hersenmist. Hierbij kun je het gevoel hebben dat je er met je hoofd niet helemaal bij bent. Daarnaast kun je vaker vergeetachtig zijn of moeite hebben om je focus te behouden. Bovendien kun je slaapproblemen hebben en komen angstgevoelens ook voor. Herken je dit?

Wat is de oorzaak van brain fog?

De voornaamste oorzaak van brain fog is stress. Bij stress raakt ons hoofd overvol waardoor helder denken steeds lastiger wordt. Hoewel brain fog geen aandoening is, kan het jouw dagelijks functioneren wel behoorlijk in de weg staan. Ontdek in dit blogartikel hoe je brain fog kunt verhelpen of voorkomen. Tenslotte wil je graag scherp blijven!

brain fog

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is brain fog?

Wat is brain fog precies? Brain fog is de Engelse benaming voor hersenmist. Je ervaart hierbij een wattig of mistig gevoel in je hoofd. Concentreren is lastiger en soms kun je moeilijk uit je woorden komen. Kortom, informatie verwerken en opslaan kan dan een probleem zijn.

Hoe ontstaat brain fog?

Stress is misschien wel de grootste veroorzaker van brain fog. Door stress stijgt ons cortisol gehalte wat kan leiden tot verschillende lichamelijke en/of mentale klachten. Bovendien zijn er de volgende oorzaken van brain fog vast te stellen:

Brain fog symptomen

Brain fog kun je vaak herkennen aan mentale klachten. Zo kun je bijvoorbeeld moeite hebben om dingen te onthouden. Daarnaast kun je snel geïrriteerd raken. Bovendien kunnen er lichamelijke klachten zijn, zoals problemen met de spijsvertering.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Brain fog: wat kun je doen?

Wat kun je doen om brain fog te verhelpen of te voorkomen? Wij geven tips waarmee je jouw hersenmist snel zal kunnen laten verdwijnen!

Supplementen bij stress en hersenmist

Ons zenuwstelsel heeft de juiste voedingsstoffen nodig zodat onze neurotransmitters goed kunnen blijven functioneren. Zij zorgen er tenslotte voor dat onze gelukshormonen kunnen worden aangemaakt, zoals  serotonine en dopamine Supplementen kunnen dan bijdragen aan het verhelpen van brain fog. Welke supplementen kun je gebruiken bij hersenmist? De volgende vitaminen en mineralen zijn onmisbaar voor onze hersenen:

  • Magnesium; het is heel belangrijk om een magnesium tekort te voorkomen. Ons brein kan namelijk niet zonder. Zo verbetert dit mineraal onze concentratie, het zorgt voor energie en draagt bij aan minder stress. Daarnaast kan magnesium de kans op depressieve klachten en angstklachten helpen voorkomen.
  • Zink is essentieel voor ons immuunsysteem, maar ook voor ons zenuwstelsel en een goed geheugen.
  • Onze hersenen staan in directe verbinding met onze darmen. Het behoud van een gezonde spijsvertering is dan ook belangrijk. Dit kun je doen door bijvoorbeeld probiotica producten te nemen.
  • Een vitamine B tekort kan de kans op brain fog vergroten. Het gaat hier niet alleen om vitamine B12, maar ook de andere B- vitaminen zijn onmisbaar omdat ze samenwerken. B-vitaminen zijn ook nodig bij angstklachten.

Vitaminen voor ons brein

Zorg voor een gezonde hormoonbalans

Een hormonale disbalans kan de kans op brain fog vergroten. Hoe kun je een disbalans in de hormoonhuishouding herkennen?

Als je bovenstaande klachten herkent, dan zou het kunnen dat jouw hormonen uit balans zijn. Ontdek hier hoe je een hormonale disbalans kunt voorkomen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om hormoonverstoorders te vermijden.

Volwaardig eetpatroon met eiwitten en goede vetzuren

Wist je dat ons voedingspatroon vaak bestaat uit teveel koolhydraten maar te weinig eiwitten en goede vetten? Eiwitrijke voeding en omega 3 vetzuren zijn echter essentieel voor ons brein. Onze hersenen bestaan namelijk grotendeels uit vet. Voeg deze belangrijke voedingsstoffen dan ook dagelijks toe aan jouw maaltijden. Kortom, kies zoveel mogelijk voor brainfood.

brain fog

Vermijd het eten van teveel suikers

Het eten van teveel suikers leidt niet alleen tot gewichtstoename en diabetes. Suikers hebben namelijk ook effect op ons mentale welzijn. Ze geven je misschien voor even een goed gevoel, maar niet voor lang. Uiteindelijk maken suikers je moe en jouw denkvermogen wordt trager. Ben je daarnaast gevoelig voor gluten? Ook gluten kunnen namelijk leiden tot hersenmist.

Genoeg slapen en beter slapen

Wil je beter slapen? Zoek naar manieren die jou kunnen helpen om weer goed te slapen. Denk bijvoorbeeld aan minder afleiding in de avond, zoals social media. Daarnaast kan het helpen om vaker de natuur in te gaan.

Iedere dag bewegen is nodig

Het is niet alleen voor ons lichaam essentieel om te bewegen, maar ook voor ons brein. Het stimuleert namelijk ook de hersengezondheid. Kies jouw favoriete manier van bewegen, zoals wandelen, fietsen, yoga of dansen. Beweeg je in de buitenlucht dan voorzie je jezelf ook van daglicht en zuurstof. Beide zijn goede voeding voor ons brein!

Zoveel mogelijk stress beperken

Zoveel mogelijk stress beperken is een must om brain fog te verhelpen of te voorkomen. Hoe je dat doet?

brain fog

 

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Brain fog oplossen door minder stress

Als je langere tijd last hebt van vergeetachtigheid, moeite met helder denken en vermoeidheid dan kan er sprake zijn van brain fog. Bovendien kan er sprake zijn van een burn-out of een depressie.

Waarom kan ik niet helder denken?

Door veel stress krijgen we last van uitputting, ook mentaal. Onze hersenen kunnen het dan allemaal niet meer bijhouden. Bij brain fog heb je het gevoel van watten in je hoofd. Vaak is er dan ook sprake van overprikkeling. Als het hoofd vol is, wordt nadenken lastiger en is er minder ruimte voor creativiteit. Het is dan van belang om jouw brein deze ruimte, maar ook de rust weer te kunnen geven.

Gelukkig kun je brain fog oftewel hersenmist oplossen door gezonde gewoonten toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, beweging, mindfulness en vooral stress verminderen!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven