Zoeken

Zoeken sluiten

Borderline en de invloed van stress

donderdag 27 januari 2022

Borderline en de invloed van stress

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die niet altijd makkelijk te herkennen is. Bij jezelf of bij een ander. Hoewel er bepaalde borderline kenmerken zijn, bestaat borderline in verschillende vormen. Zo kan iemand met borderline bijvoorbeeld heftig reageren in een bepaalde situatie waar een ander zichzelf juist terugtrekt. In beide gevallen is er echter meestal sprake van onzekerheid. Mensen met borderline hebben vaak moeite met het uiten van emoties. Hun gedachten, gevoelens en gedrag kunnen snel veranderen. Daarnaast kunnen zij vaak impulsief zijn en zijn zij emotioneel meestal niet in balans. Dat kan lastig zijn voor jezelf, maar ook voor mensen in je directe omgeving. In dit blogartikel kom je meer te weten over borderline. Hoe ontstaat het, wat zijn de kenmerken en welke rol speelt stress? Stress heeft namelijk een grote invloed op mensen met borderline. Zo hebben zij vaak moeite om met stressvolle situaties om te gaan.

Tenslotte ontdek je met onze tips hoe borderline niet per se een belemmering meer hoeft te zijn voor jou of voor een ander!

borderline

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Borderline betekenis

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis en komt voor bij zowel mannen als vrouwen. Bij vrouwen wordt het echter vaker herkend dan borderline bij mannen. Vaak hebben zij een instabiel leven en nemen ze dikwijls impulsieve beslissingen. Daarnaast kan het humeur van het ene op het andere moment omslaan. Bovendien hebben zij vaak moeite met het in stand houden van relaties. Tenslotte hebben ze meestal een negatief zelfbeeld. Toch hebben zij ook positieve kanten. Zo zijn mensen met borderline vaak attent en spontaan. Kom meer te weten over de kenmerken, herken jij ze misschien? Zo leer je jezelf of een ander met borderline beter begrijpen.

Hoe ontstaat borderline?

Er bestaat nog veel onduidelijkheid over het ontstaan van borderline. Het kan erfelijk zijn, maar vaak zijn er verschillende factoren die een rol spelen. Wel heeft borderline vaak te maken met emotionele verwaarlozing, (jeugd)trauma of hechtingsproblemen. Dit blijkt met name zichtbaar in intieme relaties. We benadrukken dat er ook andere psychische problemen kunnen meespelen bij iemand met borderline.

Borderline en het brein

De hersenen van mensen met borderline werken op een andere manier waardoor prikkels anders worden verwerkt. Hierdoor denken en reageren zij op een andere manier. Zo hebben ze vaak moeite met relativeren en ervaren zij gevoelens en gedachten meestal veel intenser.

Serotonine

Mogelijk speelt ook een afwijkend serotonine gehalte een rol bij mensen met borderline. Dit als gevolg van een constant verhoogd cortisol (constante stress modus). Deze neurotransmitter oftewel gelukshormoon heeft een belangrijke functie voor ons cognitieve geheugen. Het zorgt er tevens voor dat wij onze emoties kunnen reguleren.

Schildklier

Bovendien wordt borderline in verband gebracht met de schildklier. De schildklier speelt namelijk ook een rol bij het functioneren van onze hersenen. Zo heeft het invloed op onze stemmingen en onze emoties. Het schildklierhormoon bij mensen met borderline kan een lager niveau hebben.

borderline

Symptomen borderline

Hoe kun je borderline bij jezelf of bij een ander herkennen? Wat zijn de belangrijkste kenmerken?

Borderline en de rol van stress

Bij mensen met borderline wordt informatie veelal op een andere manier verwerkt. Er kunnen geheugenproblemen zijn door een vermindere activiteit in de amygdala. Dit is het gedeelte van de hersenen dat een rol speelt bij stressreacties. Instabiel gedrag kan gestimuleerd worden door veel stress, alcohol, drugs of slaapproblemen. Deze dienen dan ook zoveel mogelijk voorkomen te worden. Bovendien kunnen zij vatbaarder zijn voor het krijgen van een burn-out. Dit zijn de voornaamste stress symptomen bij mensen met borderline:

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

borderline

Hoe ga je om met borderline bij jezelf of een ander?

Het gedrag van mensen met borderline komt duidelijk naar voren in zijn of haar directe omgeving. Hoe ga je om met iemand die deze persoonlijkheidsstoornis heeft? Hoe lastig het ook kan zijn, probeer hem of haar te steunen. Geef daarnaast wel je eigen grenzen aan. Zo is het belangrijk om de aanvallen van iemand met borderline niet persoonlijk op te vatten.

Mensen met borderline zijn vaak gebaat bij een stabiele omgeving. Bovendien kunnen de volgende tips meer stabiliteit geven en zorgen voor minder stress:

Mindfulness

Door meer in het moment te leven, zul je minder stress en angst ervaren. Voor iemand met borderline kan dit helpen om je gedachten en gevoelens beter te leren begrijpen. Je zult merken dat je niet jouw gedachten bent. Ga iedere dag wandelen, de natuur in, want dit zal je zeker helpen. Misschien zelfs op blote voeten, want dat helpt je te aarden. Zo krijg je direct beweging en nieuwe zuurstof Een diepe ademhaling zorgt daarbij ook voor meer onstpanning.

Zelfliefde

Acceptatie; leer te accepteren, accepteer jezelf. Vind manieren om de verbinding met jezelf te versterken, zoals met bosbaden. Zo kom je steeds beter in je kracht te staan als je je authentieke zelf bent. Dit zal ook direct jouw stress- en angstklachten verminderen. Werk aan zelfliefde, zelfrespect en verbeter jouw eigenwaarde Daarnaast is zelfzorg belangrijk om in balans te kunnen blijven.

Therapie

Bestaat er een borderline behandeling? Hoewel er nog steeds veel onderzoek wordt gedaan naar borderline, zijn er wel goede vormen van therapie. Dit is bijvoorbeeld schematherapie. Daarnaast kan NLP-coaching mensen met borderline helpen inzicht te krijgen in het eigen gedrag.

Structuur

Structuur, routines en vaste gewoonten kunnen mensen met borderline helpen een stabieler leven te hebben. Je kunt bijvoorbeeld een ochtendroutine maken. Hierbij maak je dagelijks ruimte voor gezonde voeding en self-care.

Positiviteit

Breng meer positiviteit aan in je leven. Vind je positief denken moeilijk? Dan kunnen positieve affirmaties en journaling jou hierbij helpen. Vermijd daarnaast negatieve afleiding, zoals sociale media.

Gezonde voeding

Gezonde voeding maakt je niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk sterker. Zo versterken probiotica, vitamine D en glutathion de mentale balans. Kies voor gezonde voeding voor je brein. Ontdek daarnaast goede voeding bij depressie en voedingstips bij stress. Tenslotte kun je eventueel aanvullen met supplementen bij stress, zoals  magnesium Daarnaast kun je speciale kruiden bij stress gebruiken.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Borderline leren begrijpen

Hoe kun je het gedrag van iemand met borderline herkennen? Vaak is het gedrag onvoorspelbaar met hevige stemmingswisselingen. In een relatie met iemand met borderline draait het vaak om aantrekken en afstoten. Afstandelijkheid en afhankelijkheid wisselen elkaar af, wat het aangaan en behouden van relaties vaak lastig maakt.

Steun de ander in stabiliteit

Iemand met borderline is gebaat met meer stabiliteit. Hun gevoelens en gedrag zijn tenslotte al complex genoeg. Je kunt hem of haar aanmoedigen om meer in het moment te leven en triggers te vermijden. Dit zijn bijvoorbeeld ongezonde voeding, hormoonverstoorders, alcohol en veel stress. Stress maakt iemand met borderline namelijk nog kwetsbaarder. Vaak hebben zij een gebrek aan zelfliefde. Ondersteun hen op weg naar meer zelfwaardering Niet alle kenmerken van deze persoonlijkheidsstoornis hoeven voor iedereen met borderline van toepassing te zijn. Kortom, leer jezelf of een ander met borderline beter te begrijpen.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven