Zoeken

Zoeken sluiten

Blue Monday

woensdag 15 juli 2020

Blue Monday: De meest depressieve maandag van het jaar

Blue monday is volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall de meest depressieve maandag van het jaar. Deze term is in 2005 in het leven geroepen. Om de meest depressieve dag van het jaar aan te kunnen tonen zou de Britse psycholoog een wetenschappelijke formule hebben ontwikkeld. Mede psychologen trokken dit direct in twijfel en er is ook veel kritiek gekomen op deze benaming. Toch wordt er ieder jaar weer veel aandacht besteed aan Blue Monday.

Waarom Blue Monday?

Volgens de formule van de Britse psycholoog Cliff Arnall zouden mensen zich het meest neerslachtig of treurig voelen op de maandag van de laatste volle week van januari. Volgens de psycholoog is deze maandag de meest depressieve maandag van het jaar om verschillende redenen:

  • Mislukte uitvoering van goede voornemens
  • Vakanties lijken ver weg
  • Veel geld uitgegeven in de decembermaand
  • Donkere dagen

Waarom ‘Blue’?

Misschien vraag je je af waarom het Blue Monday wordt genoemd, dat is om de volgende reden. “Feeling blue” is een Engels begrip met de betekenis: ik voel me neerslachtig, down of somber.

De meest depressieve maandag

Feeling blue komt weer voort uit de geschiedenis. In de zeilscheepvaart werd met de kleur blauw aangegeven dat ze met rouw te maken hadden. Wanneer er een kapitein of officier overleden was werd er door de bemanning een blauwe band rondom het schip geschilderd. Door de blauwe band rondom het schip in combinatie met een blauwe vlag lieten ze bij thuiskomst duidelijk zien dat ze in de rouw waren. Vandaar dat er voor deze dag dus gekozen is voor de term Blue Monday.

In opdracht van een reisbureau

Maar hoe zit het nou? Is deze depressieve maandag écht een dag waarop iedereen zich depressiever voelt of zit er meer achter? Niet getreurd, óók op deze zogenaamde depressieve maandag kun je vrolijk en gelukkig zijn.

De term is verzonnen door de Britse psycholoog Arnall in opdracht van een reisbureau. Hoewel het er in eerste instantie op leek dat het wetenschappelijk onderbouwd was, bleek het achteraf een marketingstrategie te zijn.

Het doel hiervan is dat mensen reizen naar de zon gaan boeken om zich op die manier beter te voelen. Deze marketingstrategie wil je dus laten geloven dat je je vandaag extra ellendig voelt en dat een vakantie naar de zon je kan helpen om je beter te voelen. Tegenwoordig spelen overigens veel bedrijven hier op in, de aanbiedingen vliegen je om de oren want het zou allemaal helpen om deze deprimaandag net wat beter door te komen.

Kun je je echt slechter voelen op Blue Monday?

Hoewel deze dag bedacht is als marketingterm kun je je wel daadwerkelijk slechter voelen op de meest depressieve maandag van het jaar. Dit heeft te maken met je mindset. Als jij er daadwerkelijk in gelooft dat dit de meest depressieve dag van het jaar is, is er een kans aanwezig dat je je ook echt slechter voelt. Dit komt dan niet perse omdat het Blue Monday is, maar meer omdat jij erin gelooft dat deze dag een depressief randje heeft.

Als je momenteel al last hebt van stress, overspannenheid, angst of een burn-out is het belangrijk om aandacht te besteden aan je psychische gezondheid. Want hoewel deze dag misschien ontstaan is als marketingterm zijn er verschillende manieren om jezelf wat op te vrolijken zoals beschreven in dit artikel. Door Blue Monday komt er wel veel aandacht voor psychische klachten. Dat is dan weer een bijkomend voordeel want psychische klachten worden vaak niet besproken terwijl veel mensen er last van hebben.

psychische klachten

Ook stress en burn-out kunnen ervoor zorgen dat je psychische klachten ontwikkelt, als je kijkt naar de stress en burn-out symptomen zie je bijvoorbeeld ook:

5 Tips tegen psychische klachten

Herken jij bij jezelf dat je je regelmatig neerslachtig voelt of niet lekker in je vel zit? Lees dan onderstaande tips eens door en onderzoek voor jezelf wat je anders zou kunnen doen zodat je beter in je vel komt te zitten.

1. Beweeg in de natuur

Wanneer je in beweging komt worden er gelukshormonen aangemaakt wat kan bijdragen aan een betere stemming. Tegelijkertijd helpt bewegen om uit je hoofd te komen. Wandelen in de natuur heeft ook nog eens een helende werking.

Dat wij bij Liberi wandelcoaching aanbieden is dus niet zomaar; juist doordat je dan in een natuurlijke omgeving in beweging bent werkt het sneller, is het laagdrempeliger en haal je er meer plezier uit.

2. Ontspan voldoende

Tijd voor rust en ontspanning is belangrijk om te kunnen ontladen. Juist als je psychisch niet lekker in je vel zit kan er veel spanning ontstaan in je lichaam. Mediteren, yoga, ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen helpen je om tot rust te komen.

3. Een goede nachtrust

Als je je goed wil voelen is het van groot belang dat je voldoende slaapt. Tegelijkertijd kunnen psychische klachten of stress ervoor zorgen dat je slecht slaapt wat natuurlijk erg lastig is. Wat kan helpen is een vast slaap-waakritme, ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan en schermtijd verminderen.

4. Mindfulness

Hoe vaak zit jij met je hoofd in het verleden of de toekomst waardoor je op de automatische piloot door het leven gaat? Mindfulness helpt je om bewust en met aandacht te leven, in het hier en nu. Dit kan ervoor zorgen dat je minder piekert, meer geniet van wat je doet en bewuster leeft.

Mindfulness

5. Positieve afleiding

Zorg dat je dagelijks dingen doet waar je echt blij van wordt, zoals koken of bakken, sporten, tuinieren, creatief bezig zijn, muziek maken of lezen. Iets doen waar je blij van wordt zorgt voor een goed en fijn gevoel en daarbij kun je even loskomen van negatieve gedachten.

Psychische klachten door stress of burn-out

Op Blue Monday hoef jij je dus niet perse slechter te voelen, het belangrijkste is dat je je niet laat meeslepen door alle mensen om je heen die beweren dat het zo’n treurige dag is. Maar merk je nou dat jij je regelmatig neerslachtig voelt, dan is het wel belangrijk om hier iets mee te doen. Psychische klachten zoals stress, burn-out, depressie of angst kunnen veel klachten veroorzaken en kunnen ervoor zorgen dat je leven zwaar voelt.

Een burn-out coach kan je helpen om te leren omgaan met stress en piekeren en helpt je weer plezier te ervaren in het leven. Benieuwd hoe dit allemaal in z’n werk gaat? We maken gebruik van het unieke Liberi Fasenplan waarmee we jou professioneel, effectief en doelgericht ondersteuning kunnen bieden in jouw proces. Voelt dit passend voor je? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven