Zoeken

Zoeken sluiten

Bindingsangst: wat is de rol van angst en stress?

woensdag 27 oktober 2021

Bindingsangst: wat is de rol van angst en stress?

Bindingsangst: wat is het en hoe kun je bindingsangst herkennen? Misschien ben jij of ken jij een man met bindingsangst? Echter niet alleen mannen, maar ook vrouwen kunnen bindingsangst hebben. Het weerhoudt jezelf ervan om een relatie aan te gaan. Dit heeft veelal betrekking op liefdesgebied, maar ook kan het werkgerelateerd zijn. Bij bindingsangst ben je bang om jezelf kwijt te raken of jouw vrijheid te verliezen in een relatie. Daarnaast kun je bang zijn dat jou pijn aangedaan zal worden. Het herkennen van bindingsangst is de eerste stap naar het oplossen ervan. Wist je dat bindingsangst vaak onbewust plaatsvindt? Het kan namelijk zijn dat je zelf denkt wel open te staan voor een hechte verbinding met iemand. Vraag jezelf dan ook als eerste af: hoe is eigenlijk de verbinding met jezelf?

In dit blogartikel lees je meer over bindingsangst, zoals: wat is de oorzaak van bindingsangst? En hoe kun je bindingsangst oplossen? Zo zal bindingsangst jou niet meer in de weg staan naar een gelukkige en gelijkwaardige relatie!

bindingsangst

Wat is bindingangst?

Als er sprake is van bindingsangst, ben je bang om jouw vrijheid en onafhankelijkheid op te geven. Dat zijn echter voornamelijk gedachten die jou kunnen tegenhouden om liefdevolle verbindingen aan te durven gaan. Jezelf kwetsbaar opstellen vind je moeilijk. Daarnaast kan er angst bestaan om een emotionele band aan te gaan. De oorzaak van bindingsangst is meestal te herleiden naar het verleden. Dit kan bijvoorbeeld een trauma zijn, maar ook hechtingsproblemen. Het is mogelijk dat je als kind een beperkte emotionele band had met je vader of moeder. Dit maakt emoties en pijn (mogen) voelen lastiger omdat het meestal vermeden werd. Misschien was er sprake van een narcistische ouder. Daarnaast kun je pijn hebben ervaren in een vorige destructieve relatie. Bovendien zou je mogelijk, vaak onbewust, emoties hebben ‘overgenomen’ van een vorige partner. Hierdoor ben je jezelf en jouw gevoelens kwijtgeraakt.

Hoogsensitief versus narcisme

Bindingsangst komt ook geregeld voor bij hoogsensitieve personen. Als hoogsensitief persoon kun je narcistische relaties aantrekken waarbij je het vertrouwen in jezelf gemakkelijk kwijtraakt. De narcist heeft in het verleden mogelijk ook te maken gehad met een emotioneel onbereikbare ouder. Zowel de narcist als de hooggevoelige persoon kunnen dan ook last hebben van bindingsangst. Na de breuk met een narcist, is bindingsangst dan een vorm van zelfbescherming voor de hoogsensitieve persoon.

Bindingsangst en verlatingsangst worden vaak samen genoemd. Zo is er in beide gevallen vaak sprake van onzekerheid. Toch is verlatingsangst een andere stoornis. Waar je bij bindingsangst de vrijheid zoveel mogelijk wilt behouden, beperk je juist de ander in zijn of haar vrijheid met verlatingsangst.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Bindingsangst symptomen

Hoe kun je bindingsangst herkennen bij jezelf? En hoe herken je een man met bindingangst? Kortom, wat zijn de symptomen van bindingsangst man, maar ook de symptomen van bindingsangst vrouw. En wat zijn eigenlijk extreme bindingsangst symptomen? Hoewel de symptomen per persoon zullen verschillen, dit zijn de voornaamste:

  • Weinig zelfliefde en een negatief zelfbeeld
  • Moeite met controle loslaten
  • Weinig zelfvertrouwen en eigenwaarde 
  • Je hecht veel waarde aan het behouden van jouw vrijheid
  • Angstgevoelens of paniek als de relatie serieuzer wordt
  • Prikkelbaar zijn of geïrriteerd zijn naar de persoon in kwestie
  • Vermijden van het maken van toekomstplannen met de ander
  • Over gevoelens praten vindt je moeilijk en vermijd je liever
  • Een rusteloos gevoel hebben of mogelijk innerlijke onrust
  • Je kiest een man of een vrouw die emotioneel onbereikbaar is
  • Je hebt kortstondige relaties en keurt lange relaties meestal af
  • Negatieve gedachten naarmate de verbinding hechter wordt
  • Je ervaart stress symptomen als de ander te dichtbij komt

bindingsangst

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Fases bindingsangst

Bij iemand met bindingsangst zijn er meestal vijf fases te onderscheiden die het gedrag weergeven. In de eerste fase ervaar je wel gevoelens voor iemand, maar er is nog geen sprake van bindingsangst. In fase twee krijg je twijfels en kun je angstgevoelens krijgen. Daarnaast begin je wat afstand te nemen van de betreffende persoon. Als het contact met hem of haar intensiever wordt, ga je jezelf steeds vaker afschermen. Dat is de derde fase. Je bent bang om je vrijheid te verliezen. In fase vier vermijd je steeds vaker het contact en wil je steeds minder afspreken met hem of haar. In de vijfde, de laatste fase, kun je mogelijk de relatie verbreken omdat je je vrijheid terug wilt. Anderzijds kun je in deze fase ook weer een nieuw verlangen krijgen naar liefde of een relatie.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Bindingsangst oplossen: hoe doe je dat?

Wil je bindingsangst oplossen? Dan kan therapie, zoals NLP jou wellicht helpen. Daarnaast is het van belang om te werken aan meer zelfliefde. Bovendien is het essentieel om authentiek te zijn. Zo zul je namelijk als vanzelf de juiste mensen aantrekken waardoor bindingsangst geen obstakel meer zal zijn. Op weg naar een relatie waarbij verbinding, maar ook vrijheid centraal zullen staan!

NLP als therapie

NLP coaching kan jou helpen meer inzicht te geven in jouw gedrag en jouw gedachtenpatronen. Daarnaast kan NLP  helpen jouw emoties en karaktereigenschappen beter te leren aanvoelen. Bovendien leer je ook anderen beter begrijpen en kun je de communicatie verbeteren. Tenslotte zul je beter grenzen leren stellen wat ten voordele zal komen op zowel persoonlijk als op professioneel gebied.

Werk aan zelfliefde

Vergroot jouw zelfliefde zodat je eerst de verbinding met jezelf verbeterd. Dit kun je doen door te zorgen voor voldoende tijd alleen. Dit maakt je namelijk bewuster van jezelf. Daarbij kan wandelen of mediteren ook helpen. Breng ook voldoende tijd door in de natuur want ook dat brengt je dichterbij jezelf. En maak jij wel genoeg keuzes op basis van gevoel? Zo versterk je namelijk jouw intuïtie Kortom, wees niet bang, maar leer te vertrouwen op jezelf!

Wees authentiek

Heb je moeite om jezelf kwetsbaar op te stellen naar anderen? Dit zal makkelijker gaan als je authentiek bent, want dan accepteer je zowel jouw sterke als jouw zwakke punten. Vraag jezelf ook af: leef jij volgens jouw persoonlijke waarden? Authentiek zijn betekent dat je jezelf kunt zijn. Maak jij echt jouw eigen keuzes in het leven?

bindingsangst

Bindingsangst oplossen voor minder stress

Herken je dit: je wilt niet gekwetst worden, maar toch verlang je naar de liefde of een relatie. Wanneer je gevoelens voor iemand krijgt en hij of zij komt dichterbij, krijg je het benauwd. Je wilt losbreken zodra het serieuzer wordt. De oorzaak van bindingsangst ligt veelal in emotionele pijn. Heb je last van bindingsangst, dan ben je meestal niet gewend om je emoties te tonen. Deze werden van huis uit vaak onderdrukt. Daarnaast is het mogelijk dat je een narcistische relatie hebt ervaren waardoor je jezelf wilt beschermen tegen nieuwe pijn.

Hoe kun je bindingsangst oplossen? Met zelfinzicht Zo kan het vergroten van jouw zelfliefde en authenciteit, maar ook NLP coaching jou helpen om jouw gedachten en emoties beter te leren begrijpen. Zo zorg je voor meer zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld, maar ook voor persoonlijke ontwikkeling, positiviteit en vooral meer geluk. Je zult je gelukkiger voelen met minder stress en meer energie Zo krijg je weer rust in je hoofd Daarnaast zul je beter slapen en zul je je beter kunnen ontspannen. Bovendien zullen angstgevoelens en negatieve gedachten worden verminderd. Jouw emotionele welzijn zal verbeteren. Je leert jezelf steeds beter te vertrouwen waardoor je ook anderen makkelijker zult leren vertrouwen. Kortom, zorg goed voor jezelf en laat je weer leiden door liefde in plaats van door angst!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven