Zoeken

Zoeken sluiten

Autisme bij vrouwen: wat is de rol van stress?

vrijdag 7 januari 2022

Autisme bij vrouwen: wat is de rol van stress?

Autisme bij vrouwen: hoe verschilt dit van mannen met autisme? En wat is autisme precies? De hersenen van mensen met autisme werken op een andere manier. Dit heeft veelal te maken met afwijkingen op het gebied van communicatie, sociale interactie en het verwerken van prikkels. Autisme komt voor bij zowel kinderen als volwassenen. Hoewel er bepaalde autisme kenmerken zijn, kunnen deze wel per persoon verschillen. Het is niet altijd gemakkelijk als je autisme hebt of als er mensen met autisme in je naaste omgeving zijn. Wel kun je jezelf of anderen beter leren begrijpen door je te verdiepen in het gedrag van mensen met autisme. Toch heeft autisme niet alleen negatieve kanten. Integendeel, mensen met autisme bezitten vaak over mooie kwaliteiten, zoals creativiteit.

Het is gebleken dat stress een belangrijke rol speelt bij autisme bij vrouwen. In dit blogartikel lees je er meer over.

autisme bij vrouwen

Autisme betekenis

Autisme is, net als ADHD, een ontwikkelingsstoornis. Bij mensen met autisme kan het (sociale) gedrag afwijkend zijn. Daarnaast kan er een achterstand in taalontwikkeling zijn. Communicatie met anderen verloopt vaak moeilijk. Bovendien zijn mensen met autisme bovenmatig gevoelig voor prikkels van buitenaf. Lees verder om meer te ontdekken over de kenmerken van autisme.

Autisme bij vrouwen en mannen: het verschil

Autisme komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Bij vrouwen met autisme zijn echter de volgende kenmerken opvallend ten opzichte van mannen met autisme:

  • Vaker perfectionistisch en faalangst hebben
  • Meer last van stress dan mannen met autisme
  • Veel bezig zijn met een bepaalde hobby
  • Zeer gevoelig voor externe prikkels, zoals geluiden
  • Vaste routines en tijden zijn erg belangrijk
  • Moeite hebben met vriendschappen onderhouden
  • Vaker negatieve gevoelens en/of angstklachten hebben

Hoe ontstaat autisme bij vrouwen?

Autisme begint al in de kinderjaren. De exacte oorzaak van autisme is echter niet bekend. Mogelijk is er wel sprake van erfelijke aanleg. Toch kunnen er ook andere factoren meespelen voor het ontstaan van autisme. Daarnaast komt autisme voor bij mensen met zowel een hoog als een laag intelligentieniveau. Mensen met autisme zijn bovendien vaak hooggevoelig. Tenslotte kunnen mensen met autisme vaak goed in het moment leven.

Autisme en het brein

Mensen met autisme ervaren vaker concentratieproblemen. Ook zijn ze sneller gevoelig voor het krijgen van een burn-out. Ze hebben daarnaast vaker last van uitstelgedrag. Bovendien komt misofonie vaker voor bij mensen bij autisme. Hierbij bestaat er een sterke gevoeligheid voor geluid. Ook komt claustrofobie eerder voor bij autisme.

Vrouwen met autisme kunnen bovendien compensatiegedrag vertonen. Hierdoor verliezen zij de verbinding met hun ware zelf. Wist je anderzijds dat mensen met autisme vaak goed zijn in punctueel werken en logisch denken?

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Autisme kenmerken

  • Moeite met veranderingen en sterke behoefte aan structuur
  • Moeite hebben met controle loslaten
  • Voorkeur voor vaste gewoonten en behoefte aan orde
  • Sterkere zintuiglijke waarneming, vaak meer proeven, ruiken, zien en horen
  • Sociale contacten en relaties verlopen vaak moeizaam
  • Dingen op dezelfde wijze willen doen, herhalende acties
  • Gevoelens en emoties moeilijk kunnen uiten

Autisme bij vrouwen en stress symptomen

Vrouwen met autisme kunnen gevoeliger zijn voor stress. Hierdoor hebben ze mogelijk eerder last van verschillende stress syptomen die het dagelijks leven kunnen belemmeren. Dit kunnen zowel lichamelijke als mentale symptomen zijn:

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

autisme bij vrouwen

Autisme bij vrouwen: hoe ga je ermee om?

Er wordt steeds meer aandacht gegeven aan kinderen met autisme. Echter, autisme bij vrouwen wordt mogelijk niet altijd herkend. Tenslotte wordt er van alle vrouwen verwacht om ‘gewoon’ mee te kunnen gaan in het leven. Een baan, het moederschap, een partner en een sociaal leven. Toch is dit niet altijd zo vanzelfsprekend voor vrouwen met autisme. Ontspanning en zelfzorg zijn dan ook essentieel om te kunnen blijven zorgen voor een gezonde mentale balans. Bovendien kan autisme bij vrouwen, door een gebrek aan sociaal contact, leiden tot eenzaamheid.

De rol van de darmflora

Het is gebleken dat de darmflora (microbioom), die in contact staat met ons zenuwstelsel, afwijkend is bij mensen met autisme. Het verschil in darmbacteriën (in relatie tot neurotransmitters) is waarschijnlijk al sinds de vroege kinderjaren aanwezig. Wat is de rol van darmklachten bij autisme? Het is aan te raden om het gebruik van gluten en alcohol te beperken. Daarnaast kun je een probiotica supplement gebruiken. Kortom, houd de spijsvertering op orde.

Glutathion bij autisme

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met autisme vaak lagere niveaus van glutathion hebben in de hersenen. Supplementen kunnen hierbij helpen. Daarnaast heeft vitamine D een goede invloed op mensen met autisme.

Voeding en autisme

Voeding is zeker voor vrouwen met autisme belangrijk. Het houdt je stressbestendig en in balans. Ontdek deze onmisbare voedingstips bij stress. Met goede voeding verklein je bovendien de kans op een depressie. Zorg ook dat je voldoende van het anti-stress mineraal magnesium binnenkrijgt. Het helpt je bovendien om beter te slapen.

Autisme en communicatie

Om jouw zelfvertrouwen te verbeteren kun je werken aan je communicatieve vaardigheden. Dit doe je bijvoorbeeld door NLP-coaching. Dit helpt je tevens om zowel je eigen gedrag als dat van anderen beter te leren begrijpen.

Zelfwaardering

Het is ontzettend belangrijk om jezelf genoeg te waarderen. Probeer jouw eigenwaarde dan ook te verbeteren. Hoe je dat doet? Ontdek hier meer over zelfliefde.

Zorg voor zuurstof

Met voldoende zuurstof zul je veel beter in staat zijn om de dagelijkse uitdagingen aan te kunnen. Dit geldt uiteraard voor iedereen, maar in het bijzonder voor vrouwen met autisme. Ga dus naar buiten, de natuur in, door te wandelen of misschien kun je zelfs bosbaden. Daarmee herstel je ook de verbinding met jezelf. De natuur zorgt voor een snelle vermindering van stress- en angstklachten. Met daarbij een diepe ademhaling zorg je ook gelijk voor meer onstpanning.

Creëer balans

Zorg voor een goede balans tussen je eigen kracht en je kwetsbaarheid. Stel je gerust kwetsbaar op, maar laat je niet uit je kracht slaan door mensen en situaties die voor jou niet goed voelen. Wees altijd jezelf. Positieve affirmaties en journaling kunnen je hierbij helpen.

Tijd voor jezelf

Maak dagelijks voldoende tijd voor jezelf. Creëer bijvoorbeeld een ochtendroutine waarin je tijd en ruimte maakt voor jezelf. Tegelijkertijd geeft een ochtendroutine jou structuur en houvast voor de dag.

autisme bij vrouwen

Autisme bij vrouwen: wees vooral jezelf

Vrouwen met autisme hebben wellicht nog meer te maken met uitdagingen dan mannen met autisme. Zo hebben zij eerder last van stress en angst doordat vrouwen met autisme vaak perfectionistisch zijn. Daarnaast zijn ze vaak gevoeliger voor overprikkeling. Bovendien zijn vrouwen met autisme eerder geneigd om hun gedrag te compenseren voor de buitenwereld. Dit leidt uiteindelijk weer tot meer stress. Voor buitenstaanders is autisme tenslotte niet altijd makkelijk te begrijpen. Het is dan ook belangrijk om als vrouw met autisme in je eigen kracht te blijven. Zelfwaardering is de sleutel.

Kortom, wees altijd jezelf, zo zorg je iedere dag voor ontspanning en energie!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven