Zoeken

Zoeken sluiten

Aminozuren bij depressie: waarom zijn ze nodig?

donderdag 16 september 2021

Aminozuren bij depressie: waarom zijn ze nodig?

Aminozuren: waarom hebben we ze nodig? En wat zijn aminozuren eigenlijk precies? We vertelden al eerder dat eiwitten onmisbaar zijn bij een gezond eetpatroon. Zo geven eiwitten -die aminozuren bevatten- ons energie en vitaliteit. Aminozuren houden ons lichaam gezond, maar ook zijn ze belangrijk voor onze mentale gezondheid. Ze zijn namelijk nodig voor gezonde hersenen. Daarnaast spelen ze een belangrijke rol voor een gezonde emotionele balans. Een tekort aan aminozuren kan zorgen voor meer stress en het ontstaan van een burn-out. Daarnaast kunnen aminozuren de kans op negatieve gedachten en zelfs een depressie helpen voorkomen. Kan ons lichaam aminozuren zelf aanmaken? In welke voeding vind je aminozuren? En hoe herken je een tekort aan aminozuren? In dit blogartikel lees je er alles over. Zo zul je nog beter voor jouw lichaam en voor jouw brein kunnen zorgen!

aminozuren

Wat zijn aminozuren?

Aminozuren zijn een belangrijk onderdeel van eiwitten. Eiwitten worden door het lichaam afgebroken tot aminozuren. Deze gebruikt het lichaam voor de aanmaak van nieuwe lichaamscellen. We kunnen ze onderverdelen in essentiële aminozuren, semi-essentiële aminozuren en niet-essentiële aminozuren. De drie soorten aminozuren zijn echter allen net zo belangrijk voor onze gezondheid. Een essentieel aminozuur kan niet door het lichaam zelf worden aangemaakt, deze dienen wij dus uit onze voeding te halen. Zo behoort tryptofaan tot één van de belangrijkste essentiële aminozuren. Glutamine is een semi-essentieel aminozuur en kan soms, bijvoorbeeld bij ziekte, niet voldoende door het lichaam zelf worden aangemaakt. Glutaminezuur en tyrosine zijn niet-essentiële aminozuren en kunnen wel door ons lichaam zelf worden aangemaakt.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Waarom zijn aminozuren nodig?

Aminozuren zijn nodig voor onze stofwisseling. Ze zorgen voor de aanmaak van nieuwe lichaamscellen. Zo regelen ze het transport van voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen. Daarnaast zijn ze nodig voor een goede spijsvertering en een gezond hart. Ze leveren ons energie en vitaliteit. Tevens zijn ze nodig voor een gezonde huid (ze zorgen voor de aanmaak van collageen) en gezond haar. Wist je dat ze ook helpen bij een koortslip? Bovendien zorgen ze voor gezonde spieren en een sneller herstel bij ziekte. Tenslotte zijn ze nodig om overgewicht te verhelpen.

Voor onze nachtrust

Aminozuren hebben wij ook nodig om beter te kunnen slapen. Zo is tryptofaan is een onmisbaar aminozuur dat zorgt voor de aanmaak van melatonine (het slaaphormoon). Tezamen met glutamine dragen ze bij aan een goede nachtrust en helpen ze slaapproblemen, zoals slapeloosheid voorkomen. Tryptofaan stimuleert ook de aanmaak van vitamine B3. Het is een belangrijk aminozuur ter voorkoming van een depressie. Het wordt dan ook wel een antidepressivum genoemd.

Voor ons brein

We hebben aminozuren ook nodig voor ons cognitieve geheugen. Ze helpen onze hersenen gezond te houden. Zo helpen ze onze neurotransmitters, zoals glutamaat, dopamine bij de prikkeloverdracht. Als ons brein teveel prikkels te verwerken krijgt, geeft dit stress en kun je overprikkeld raken. Regelmatig je hoofd leegmaken is dan ook heel belangrijk. Het aminozuur tryptofaan is nodig voor de aanmaak van het gelukshormoon serotonine

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Aminozuren tekort: de symptomen

Een tekort aan aminozuren kun je herkennen aan verschillende stress symptomen. Deze kunnen zowel lichamelijk als mentaal zijn. Zo kun je bijvoorbeeld last hebben van hoofdpijn, buikpijn, spierpijn of vermoeidheid. Daarnaast kun je moeite hebben met je concentratie en helder denken wordt steeds lastiger. Je ervaart een rusteloos gevoel en er is constant drukte in je hoofd. Ook kun je last hebben van stemmingswisselingen, je bent prikkelbaar of je voelt je opgejaagd. Kortom, dit zijn belangrijke signalen die wijzen op een mentale disbalans. Leer de eerste signalen van overspannen te herkennen zodat je ze op tijd kunt herstellen.

Hoe ontstaat een tekort?

Een tekort kan ontstaan door teveel ongezonde voeding met veel suikers en E-nummers, zoals E-621. Daarnaast kunnen darmklachten en maagzuur zorgen voor een tekort.

Aminozuren en depressie

Een tekort aan aminozuren kan ook leiden tot een emotionele disbalans. Zo kun je meer negativiteit dan positiviteit ervaren in je leven. Daarnaast kun je woede voelen of je moet vaker huilen. Bovendien kun je last krijgen van angstklachten, een paniekaanval of zelfs depressieve gevoelens. Bij een langdurig tekort aan aminozuren kan een depressie ontstaan. Onze hersenen kunnen niet meer goed functioneren en de aanmaak van het gelukshormoon wordt lastiger. Het aminozuur typtofaan speelt hier een belangrijke rol. Lees verder en ontdek welke voeding rijk is aan dit onmisbare aminozuur.

 

aminozuren

Aminozuren in voeding

Essentiële aminozuren, zoals tryptofaan, kunnen dus niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. Deze zullen we dan ook uit onze dagelijkse voeding moeten halen. Waar zitten aminozuren in? Je vindt ze voornamelijk in dierlijke bronnen, zoals vlees, kip, eieren en melk. Bovendien zijn (biologische) eieren een goede bron van jodium. Kies altijd voor vlees dat afkomstig is van grasgevoerde dieren. Zo voorkom je dat je teveel omega-6 binnenkrijgt. Dit is namelijk een ontstekingsbevorderend vetzuur. Dit in tegenstelling tot omega-3 vetzuren die juist ontstekingsremmend werken. Plantaardige bronnen van aminozuren zijn er ook, zoals quinoa, bonen, peulvruchten en granen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Tryptofaan in voeding

Het aminozuur tryptofaan vind je onder andere in de volgende voeding:

  • Noten, bijvoorbeeld amandelen, walnoten en cashewnoten
  • Zaden, zoals chiazaad, hennepzaad, sesamzaad en lijnzaad
  • Pitten, met name zonnebloempitten en pompoenpitten
  • Fruit, met banaan als voornaamste bron van tryptofaan
  • Zoete aardappel, bij voorkeur biologisch
  • Eieren, liefst van biologische oorsprong
  • Wist je dat de algen spirulina en chlorella ook een goede bron zijn van verschillende aminozuren?

Plantaardige eiwitten

Plantaardige eiwitten, zoals noten, zaden en pitten kun je tussendoor nemen als gezonde snacks. Bovendien zijn ze rijk aan vele goede voedingsstoffen, zoals vezels, eiwitten en omega-3 vetzuren. Daarnaast zijn ze een uitstekende bron van het belangrijke mineraal magnesium  dat ook helpt bij beter slapen. Tenslotte bevatten plantaardige eiwitten ook ijzer en zink. Walnoten zijn ontzettend goed voor ons brein, ze hebben dan ook niet voor niks de vorm van onze hersenen. En wist je dat cashewnoten bekend staan om het helpen voorkomen van een depressie?

Vermoed je dat je niet voldoende aminozuren binnenkrijgt via jouw voeding? Dan kun je ook een aminozuren supplement nemen. Kies hierbij wel altijd voor een kwalitatief supplement, zoals verkrijgbaar bij natuurwinkels.

aminozuren

Aminozuren verlagen stress en helpen bij depressie

Aminozuren bevinden zich in eiwitten en zijn onmisbaar voor ons immuunsysteem. Ze zorgen ervoor dat ons hele lichaam wordt voorzien van voedingsstoffen die ons energie leveren. Daarnaast zijn ze nodig om mentaal in balans te kunnen blijven en  stress te verminderen We hebben ze nodig voor een goed functioneren van onze hersenen. Bovendien helpen ze ons om positief en gelukkig in het leven te staan. Ze dragen dan ook bij aan het voorkomen van een depressie. Ons lichaam kan niet alle aminozuren zelf aanmaken, dus blijf voldoende eiwitten eten om ze genoeg binnen te krijgen!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven